The Canadian Classical Bulletin — Le Bulletin canadien des Études anciennes
21.06        2015–02–22        ISSN 1198-9149

Editor / rédacteur: Guy Chamberland (Thorneloe University at Laurentian)
ccb@cac-scec.ca

webpage / page web / Twitter

Newsletter of the Classical Association of Canada
Bulletin de la Société canadienne des Études classiques

President / présidente: Bonnie MacLachlan (University of Western Ontario)   president@cac-scec.ca
Secretary / secrétaire: Guy Chamberland (Thorneloe University at Laurentian)   secretary@cac-scec.ca
Treasurer / trésorière: Ingrid Holmberg (University of Victoria)   treasurer@cac-scec.ca


Contents / Sommaire

[1] Association Announcements & News / Annonces et nouvelles de la Société
  • Formal call for nominations / Appel official de candidatures
  • Desmond Conacher Scholarship / Bourse Desmond-Conacher
[2] CCB Announcements / Annonces du BCÉA
  • From the Editor / Du rédacteur
[3] Positions Available / Postes à combler
  • No announcements in this issue / Rien à signaler dans ce numéro-ci
[4] Conferences & Lectures; Calls for Papers / Conférences; appels à communications
  • Winnipeg: Methodologies in Ancient Material Cultures
[5] Scholarships & Competitions / Bourses et concours
  • Mt Allison: Crake Doctoral Fellowship
  • CIG / ICG: Neda & Franz Leipen Fellowship (final reminder) / Bourse Neda & Franz Leipen (dernier rappel)
[6] Summer Study, Field Schools, Special Programmes / Cours d'été et écoles de terrain, programmes spécialisés
  • No announcements in this issue / Rien à signaler dans ce numéro-ci
[7] Varia (including members' new books / dont les nouveaux livres des membres)
  • No announcements in this issue / Rien à signaler dans ce numéro-ci


[1] Association Announcements & News / Annonces et nouvelles de la Société

De Patrick Baker

(English text follows)

LINK TO THE FORM (ENGLISH VERSION)

The Nominating Committee (2015) of the Classical Association of Canada chaired by Patrick Baker (ULaval, ex officio) invites members to submit nominations for five positions which will fall vacant in May 2015:

  • Treasurer, 2015–2018
  • Three Council members, 2015–2018 (The retiring members are C. Bruun (Toronto), P. Ripat (Winnipeg) and M. Rogow (Pre-university representative))
  • Member at large (1) of the Association for the CAC Equity Committee, 2015–2016

All nominations must meet the requirements of the By-Laws of the Association (see FORM) and be submitted to the Secretary by 15 March 2015 at the following address:

Dr. Guy Chamberland, Secretary, CAC/SCEC
Department of Classical Studies
Thorneloe College of Laurentian University
Sudbury, ON, P3E 2C6
Fax: 705–673–4979
e-mail: secretary@cac-scec.ca

::::::::: ::::::: ::::: ::: : ::: ::::: ::::::: :::::::::

LIEN VERS LE FORMULAIRE (VERSION FRANÇAISE)

Le comité des candidatures (2015) de la Société Canadienne des Études Classiques présidé par Patrick Baker (ULaval, ex officio) invite les membres à soumettre des candidatures pour cinq postes vacants à partir de mai 2015:

  • Trésorier, 2015–2018
  • Trois membres du conseil, 2015–2018 (les membres sortants sont C. Bruun (Toronto), P. Ripat (Winnipeg) and M. Rogow (représentante du niveau pré-universitaire))
  • Un membre régulier de la Société pour le Comité d'équité, 2015–2016

Toutes les mises en candidature doivent être conformes aux règlements de la Société (voir le formulaire) et être soumises au secrétaire, le 15 mars 2015 au plus tard, à l'adresse suivante:

Dr. Guy Chamberland, Secrétaire, CAC/SCÉC
Department of Classical Studies
Thorneloe College of Laurentian University
Sudbury, ON, P3E 2C6
Fax : 705–673–4979
e-mail: secretary@cac-scec.ca




Dear Professors,

Since few undergraduate students read the CCB, we ask that you contact your graduating students to let them know about the Conacher Scholarship (announcement below). Please forward this page to them, or else copy-&-paste this link to the webpage dedicated to the scholarship:

http://cac-scec.ca/wordpress/activities/competitions/desmond_conacher-html/

PhD and MA students are also welcome to pass the word around! Note the deadline: Wednesday April 1st.

Thank you for your assistance!

(See the announcement, further below)

::::: :::: ::: :: : :: ::: :::: :::::

Chers professeurs,

Puisqu'il y a très peu d'étudiants du premier cycle qui sont abonnés au Bulletin, nous vous prions de bien vouloir les contacter pour leur faire connaître la bourse Desmond Conacher. Vous êtes invités à leur faire parvenir ce numéro spécial du Bulletin ou encore à copier-coller le lien à la page web du concours:

http://cac-scec.ca/wordpress/fr/activities/competitions/desmond_conacher-html/

Les étudiants de maîtrise et de doctorat sont aussi invités à faire circuler ce message ! La date limite de soumission des demandes est le mercredi 1er avril.

Merci de votre collaboration !


THE DESMOND CONACHER SCHOLARSHIP 2015
BOURSE DESMOND-CONACHER 2015

From: Mark Joyal

Call for applications — This scholarship is offered in memory of Desmond Conacher, formerly Professor of Classics at Trinity College, Toronto, Fellow of the Royal Society of Canada, and Honorary President of the Classical Association of Canada. Its purpose is to assist and encourage a young scholar entering graduate studies in classics. The scholarship is administered by the Classical Association of Canada. One award of $2,500 is offered each year.

Eligibility and criteria — Applicants must be Canadian students (citizens or permanent residents) intending to enter the first year of graduate studies in a classics or similar programme at a Canadian university. Specializations within the general area of classics such as ancient history, ancient philosophy, and classical archaeology are eligible. Applicants must be less than 28 years of age on January 1st of the year of application. The main criteria are academic achievement, professional promise, and an appropriate undergraduate preparation.

Application procedure — Applications in electronic form should reach Professor Mark Joyal, Chair of the CAC Awards Committee, no later than April 1st, 2015 at this email address: m.joyal@umanitoba.ca. For full details of the items required for an application, please follow this link to the relevant page on the CAC/SCEC website.

Further information — Questions should be addressed to the Chair of the Awards Committee, Professor Joyal.

::::::::: ::::::: ::::: ::: : ::: ::::: ::::::: :::::::::

Appel de candidatures — Cette bourse est offerte en mémoire de Desmond Conacher, ancien professeur d’Études classiques à Trinity College, Toronto, membre de la Société royale du Canada et Président honoraire de la Société canadienne des Études classiques. Ses objectifs sont d'encourager et de soutenir financièrement un jeune étudiant débutant des études supérieures en études classiques au Canada. La Fondation est administrée par la Société canadienne des Études classiques et son comité de sélection. Une bourse de 2500 $ est attribuée chaque année.

Critères d’admissibilité — Les candidats doivent être des étudiants canadiens (citoyens ou résidents reçus) sur le point de commencer la première année d’un programme de deuxième cycle en études classiques (ou l’équivalent) dans une université canadienne. Les divers domaines de spécialisation propres aux études classiques et anciennes, tels que l’histoire ancienne, la philosophie ancienne et l’archéologie, sont admissibles. Les candidats doivent être âgés de moins de 28 ans au 1er janvier de l’année de la demande. Les principaux critères de sélection sont les réalisations académiques, les objectifs de carrière et les perspectives de succès, et le fait de posséder une formation de premier cycle pertinente.

Modalités de presentation  — Le dossier de candidature devrait être acheminé au plus tard le 1er avril (à destination) à M. Mark Joyal, Président du comité des bourses de la SCEC, à l'adresse suivante: m.joyal@umanitoba.ca. Pour une liste détaillée des pièces requises pour le dossier de demande, veuillez consulter le site web de la SCEC.

Informations Les demandes d’informations supplémentaires devront être adressées à M. Joyal.




[2] CCB Announcements / Annonces du BCÉA

From the Editor / Du rédacteur

My apologies for sending this issue so late! I hope to send the next issue on the Ides of March. / Mes excuses pour le retard d'une semaine dans l'envoi de ce Bulletin ! J'espère envoyer le prochain numéro aux Ides de mars.



[3] Positions Available / Postes à combler

No announcements in this issue / Rien à signaler dans ce numéro-ci



[4] Conferences & Lectures; Calls for Papers / Conférences; appels à communications

Call for Papers
Conference on Methodologies in Ancient Material Culture
University of Winnipeg, Oct. 2-4, 2015

From Allison Surtees

In recent decades there has been a dramatic shift in studies of ancient material culture away from the long-established avenues of scholarship that prioritised the identification of objects by renowned ancient artists towards a contextualised assessment of the ancient record. The function of antiquities, their context and their interpretation as part of a wider assemblage of material is now a focus of attention. This conference will explore the different aspects of these issues, and the confirmed keynote speaker will be Elizabeth Marlowe, author of Shaky Ground: Context, Connoisseurship and the History of Roman Art (London, 2013).  We are also pleased to be hosting the conference in conjunction with the Winnipeg Art Gallery, where the new exhibition Olympus: the Greco-Roman Collections of Berlin, will be open (April 15 2015-March 31 2016). Conference participants will enjoy free entry to the exhibition.

We now invite proposals for 20-minute papers on new methodological approaches to material and visual culture from the Bronze Age to late antiquity.

Submissions may include, but are not limited to, the reassessment of traditional approaches, new theoretical models, the use of field-work technology and interdisciplinary applications. We encourage proposals from both established and newer scholars, as well as senior graduate students.

Please submit abstracts of 350-500 words, together with relevant bibliography, by March 31st, 2015. All submissions should be sent to Allison Surtees at asurtees@uwinnipeg.ca.

Further inquiries can be sent to the conference organisers: Allison Surtees (University of Winnipeg - a.surtees@uwinnipeg.ca) or Kate Cooper (Royal Ontario Museum / University of Toronto - kate.cooper@utoronto.ca)



[5] Scholarships & Competitions / Bourses et concours

THE CRAKE DOCTORAL FELLOWSHIP IN CLASSICS 2015/16
DEPARTMENT OF CLASSICS
MOUNT ALLISON UNIVERSITY

From Lori Geldart

The Crake Foundation and the Department of Classics at Mount Allison University are pleased to announce the Crake Doctoral Fellowship in Classics for the academic year 2015-2016.
The Crake Fellowship is non-renewable, open to Canadian citizens and permanent residents who, at the time of taking up the fellowship, have completed all course and residential requirements for a Doctorate in Classics, passed all preliminary examinations and completed the research for the thesis, and who can reasonably be expected to finish the doctorate during the year of the fellowship.

The holder will be asked to teach one course in each of the Fall and Winter terms, give a public lecture, and be in Sackville from September to the end of April.  In 2015-2016 the holder of the Crake Fellowship will receive $30,000 (CDN), with an allowance of up to $3,500 (CDN) to cover moving and other research-associated expenses.

Applications may be made through email or post and should include a curriculum vitae, official transcripts and three letters of reference. The thesis supervisor should be asked to write concerning the subject of the thesis and the expected date for its final submission. Applicants should also send a statement regarding the progress of their doctoral studies, including their schedule for completion, and a 1-2 page synopsis of their thesis. Completed applications, digital or on paper, should be sent to:

    Dr. Bruce Robertson, Head, Department of Classics
    Mount Allison University
    63D York Street
    Sackville, New Brunswick
    E4L 1G9 Canada
    email: brobertson@mta.ca

The deadline for receipt of applications is March 15, 2015 and continues until the position is filled.

Mount Allison University welcomes diversity in the workplace and encourages applications from all qualified women and men, including aboriginal peoples, persons with disabilities, and members of visible minorities.




THE NEDA AND FRANZ LEIPEN FELLOWSHIP (FINAL REMINDER)
BOURSE NEDA ET FRANZ LEIPEN (DERNIER RAPPEL)

From Gerry Schaus

(Le français sous l'anglais)

The Canadian Institute in Greece (CIG) invites applications for the Neda and Franz Leipen Fellowship to be held at the Institute in Athens from 1 September 2015 to 31 May 2016.

The applicant must be a Canadian citizen or landed immigrant, pursuing graduate or post-doctoral studies, and have a clear need to work in Greece.

The Fellow will spend at least nine months resident in Athens and, in addition to his or her studies, will provide ten hours of assistance weekly at the Canadian Institute in Greece in the office or library, as well as assisting at the public functions of CIG. Some previous experience in Greece and some knowledge of Modern Greek is an asset, although not a requirement.

The Fellow’s research focus may be any aspect of Hellenic studies, from ancient to mediaeval, and in any academic discipline, but preference will be given to a candidate working in the field of Classical to Hellenistic Greek sculpture.

In any subsequent publication of the research work done under the auspices of this fellowship, the recipient will acknowledge both the Canadian Institute in Greece and the Neda and Franz Leipen Fellowship.

The Fellow will receive a stipend of C$8,000 and free accommodation in the CIG hostel for the nine-month period of the fellowship (1 September to 31 May).

To apply, write to Dr Sheila Campbell (sheila.campbell@utoronto.ca) by 1 March 2015, including a curriculum vitae and an outline of the proposed research. Please provide the names and e-mail addresses of three referees who are willing to support your application.

::::::::: ::::::: ::::: ::: : ::: ::::: ::::::: :::::::::

L’Institut canadien en Grèce lance un appel à candidatures pour la bourse Neda et Franz Leipen qui sera offerte pour un séjour de neuf mois à Athènes du 1er septembre 2015 au 31 mai 2016.

Les candidats à la bourse Neda et Franz Leipen doivent être citoyens canadiens ou immigrants reçus, être inscrits dans un programme d’études doctorales ou postdoctorales et doivent démontrer un besoin manifeste de séjourner en Grèce pour approfondir leurs études.

Outre ses obligations en recherche, le candidat devra séjourner neuf mois à Athènes où il secondera, à raison de 10 heures par semaine, le directeur adjoint dans diverses tâches administratives et bibliothécaires en plus de participer à l’organisation des événements publics présentés à l’ICG. La connaissance du pays et de la langue sera considérée comme un atout pour les candidats, bien que facultative.

La thématique de recherche du récipiendaire doit porter sur le monde hellénique, de l'antiquité à l'époque médiévale, peu importe la discipline. Il est toutefois important de signaler que les dossiers portant sur la sculpture grecque des époques classique et hellénistique seront privilégiés.

Le bénéficiaire aura l’obligation, dans toute publication ultérieure aux travaux de recherche menés sous les auspices de la bourse, de souligner le soutien de l'Institut canadien en Grèce et de la bourse Neda et Franz Leipen pour la complétion de ses travaux.

Le récipiendaire de la bourse se verra remettre une allocation de 8,000 $ CAD et un logement gratuit à l’hôtellerie de l’ICG pour l’entière durée de la bourse (1er septembre au 31 mai).

Pour déposer votre dossier de candidature, veuillez contacter la Professeure Sheila Campbell (sheila.campbell@utoronto.ca) avant le 1er mars 2015. Les dossiers doivent comprendre un curriculum vitae, un plan détaillé du projet d’études en Grèce, et les noms et courriels de trois professeurs souhaitant appuyer votre démarche.



[6] Summer Study, Field Schools, Special Programmes /
Cours d'été, écoles de terrain, programmes spécialisés

No announcements in this issue / Rien à signaler dans ce numéro-ci




[7] Varia (including members' new books / dont les nouveaux livres des membres)

No announcements in this issue / Rien à signaler dans ce numéro-ci




Next regular issue   2015–03–15 / Prochaine livraison régulière   2015–03–15

Send submissions to ccb@cac-scec.ca
Pour nous faire parvenir vos soumissions: ccb@cac-scec.ca

Place the word SUBMISSION in the subject heading. Please send announcements in an editable format (.doc, .docx, .rtf, .html). The editor typically does not allow attachments; provide a link to posters, flyers, &c.

Écrivez le mot SOUMISSION sur la ligne "sujet". Veuillez envoyer les annonces dans un format éditable (.doc, .docx, .rtf, .html). En général le rédacteur ne permet pas les pièces jointes; insérez les liens à toutes affiches, circulaires, etc.