Requirements for admission to medical school: How many years of university study are necessary?

Peter M. Crockford, MD, FRCPC, FACP; Deanna M. Gupta, MA; Michael G.A. Grace, PhD

Canadian Medical Association Journal 1995; 153: 1595-1600

[résumé]


Paper reprints of the full text may be obtained from: Dr. Peter M. Crockford, Assistant dean, Office of Admissions and Undergraduate Medical Education, Faculty of Medicine, Rm. 2-45, Medical Sciences Building, University of Alberta, Edmonton AB T6G 2H7

Abstract

Objective: To assess whether students admitted to medical school after completing 2 years of undergraduate study performed as well as those admitted after longer periods of undergraduate study in terms of broad patient-care skills measured at the time of graduation.

Design: Retrospective study.

Setting: University of Alberta, Edmonton.

Participants: Graduates of the classes of 1990 and 1991; of the 226 graduates 133 had entered medical school after 2 years of undergraduate training, 39 after 3 years and 54 after 4 or more years. Eight students had been excluded because they were either transfer students or international students.

Outcome measures: Objective and subjective assessments of the main clinical rotations (internal medicine, obstetrics and gynecology, pediatrics, psychiatry, radiology and surgery), results of the faculty's final comprehensive examination and of the Medical Council of Canada's Qualifying Examination.

Results: The students who had completed 2 years of undergraduate study before medical school were significantly younger than those who had completed 3 years and those who had completed 4 or more years (mean age [and standard deviation (SD)] 20.5 [2.1], 21.5 [2.4] and 25.1 [4.4] years respectively, p < 0.001). They also had a significantly higher mean grade point average (GPA) for the prerequisite courses for admission to medical school than those with 3 years and those with 4 or more years of undergraduate study (8.26 [SD 0.3], 7.95 [SD 0.3] and 7.80 [SD 0.5] respectively, p < 0.001). The overall mean GPA for the best 2 years of undergraduate study did not differ significantly between the three groups. The students with 2 years of undergraduate study had a significantly lower mean score for the pre-entry interview than those who had 4 or more years of undergraduate study (32.1 [SD 7.6] v. 38.3 [SD 8.5], p < 0.001). There were no significant differences between the three groups in the results of any of the subjective or objective outcome measures.

Conclusion: Students who completed 2 years of undergraduate study before admission to medical school were able to achieve a satisfactory level of competency and maturity by the end of medical school. The 2-year option for entrance into medical school should be reconsidered.


Résumé

Objectif : Déterminer si les étudiants admis en faculté de médecine après 2 années d'études de premier cycle ont obtenu d'aussi bons résultats que ceux qui ont été admis après des périodes plus longues d'études de premier cycle, pour ce qui est des techniques générales de soin des patients mesurées au moment de la graduation.

Conception : Étude rétrospective.

Contexte : Université de l'Alberta, Edmonton.

Participants : Diplômés des promotions de 1990 et 1991. Sur les 226 diplômés, 133 étaient entrés en faculté de médecine après 2 années de formation de premier cycle, 39 après 3 années, et 54 après 4 années ou plus. Huit étudiants ont été exclus parce qu'ils avaient été transférés ou qu'ils étaient des étudiants internationaux.

Mesures des résultats : Évaluations objective et subjective des principaux stages cliniques (médecine interne, obstétrique et gynécologie, pédiatrie, psychiatrie, radiologie et chirurgie), résultats de l'examen complet final de la faculté et de l'examen de qualification du Conseil médical du Canada.

Résultats : Les étudiants qui ont fait 2 années d'études de premier cycle avant d'entrer en faculté de médecine étaient beaucoup plus jeunes que ceux qui avaient fait 3 et 4 années ou plus (âge moyen [et écart type (ET)] 20,5 [2,1], 21,5 [2,4] et 25,1 [4,4] ans, respectivement, p < 0,001). Ils présentaient aussi des notes moyennes beaucoup plus élevées dans le cas des cours préalables à l'admission à la faculté de médecine que ceux qui en ont fait 3 et 4 années ou plus (8,26 [ET 0,3], 7,95 [ET 0,3] et 7,80 [ET 0,5] respectivement, p < 0,001). La note moyenne générale pour les 2 meilleures années d'études de premier cycle ne présentait pas de différence significative entre les trois groupes. Les étudiants ayant fait 2 années d'études de premier cycle ont obtenu une note moyenne beaucoup moins élevée à l'entrevue préalable à l'admission que ceux qui avaient fait 4 années ou plus d'études de premier cycle (32,1 [ET 7,6] c. 38,3 [ET 8,5], p < 0,001). Il n'y avait pas d'écart significatif entre les trois groupes au niveau de la mesure de n'importe lequel des résultats subjectifs ou objectifs.

Conclusion : Les étudiants qui ont fait 2 années d'études de premier cycle avant d'être admis à la faculté de médecine ont pu atteindre un niveau satisfaisant de compétence et de maturité avant la fin de leurs études en médecine. Il faudrait considérer de nouveau l'option de 2 ans pour l'admission à la faculté de médecine.


CMAJ December 1, 1995 (vol 153, no 11) / JAMC le 1er décembre 1995 (vol 153, no 11)