Physician-assessment and physician-enhancement programs in Canada

Gordon G. Page, EdD; Joanna Bates, MDCM, FCFPC; Sheila M. Dyer, BA; Dennis R. Vincent, EdD; Georges Bordage, MD, PhD; André Jacques, MD, FCFPC; André Sindon, MD, FRCPC; Tiina Kaigas, MD; Geoffrey R. Norman, PhD; Murray Kopelow, MD, FRCPC; Joseph Moran, MB, MCISc, CCFP

Canadian Medical Association Journal 1995; 153: 1723-1728

[résumé]


Paper reprints of the full text may be obtained from: Dr. Gordon G. Page, 400-2194 Health Sciences Mall, Vancouver BC V6T 1Z3; fax 604 822-2495

Abstract

Since the mid-1980s, the licensing authorities in Quebec, Ontario and Manitoba have introduced programs to conduct in-depth assessments of the clinical skills and abilities of physicians with suspected deficiencies. These assessments are intended to supplement the provincial licensing authorities' existing peer review or patient-complaint mechanisms by confirming the physicians' overall level of competence and identifying specific clinical strengths and weaknesses. An "educational prescription," based on the results of the assessment, focuses on aspects of clinical practice in which the physicians need or wish to enhance their skills. In some situations, licensure decisions are based on the assessment information. This article describes the programs in Quebec, Ontario and Manitoba. Each program comprises a different process of personal assessment and individualized continuing medical education to help physicians improve their clinical competence, and each is built on sound principles of clinical-competence assessment and educational planning.

Résumé

Depuis le milieu des années 80, les ordres des médecins du Québec, de l'Ontario et du Manitoba ont mis en oeuvre des programmes d'évaluation détaillée des compétences et des aptitudes cliniques des médecins chez lesquels on soupçonne des lacunes. Ces évaluations visent à compléter l'examen critique par les pairs et les mécanismes de plaintes des patients mis en oeuvre par les ordres en confirmant le niveau de compétence général des médecins et définissant leurs forces et leurs faiblesses cliniques précises. Une «ordonnance d'éducation» fondée sur les résultats de l'évaluation met l'accent sur des aspects de la pratique clinique où les médecins doivent ou veulent améliorer leurs compétences. Dans certains cas, les décisions relatives à l'octroi du permis d'exercice sont fondées sur l'évaluation. Cet article décrit les programmes du Québec, de l'Ontario et du Manitoba. Chaque programme comporte un mécanisme différent d'évaluation personnelle et d'éducation médicale continue personnalisée afin d'aider les médecins à améliorer leurs compétences cliniques. Chacun s'appuie sur des principes solides d'évaluation des compétences cliniques et de planification de l'éducation.
CMAJ December 15, 1995 (vol 153, no 12) / JAMC le 15 décembre 1995 (vol 153, no 12)