First-year family medicine residents' use of computers: knowledge, skills and attitudes

Brian H. Rowe, MD, MSc, CCFP (EM); Dale T. Ryan, BSc, BEd; Sandra Therrien, BA; John V. Mulloy, MD, MCFP (EM)

Canadian Medical Association Journal 1995; 153: 267-272

[résumé]


Paper reprints of the full text may be obtained from: Dr. Brian H. Rowe, Northeastern Ontario Family Medicine Residency Program, Health Sciences Education Resource Centre, Laurentian University, 935 Ramsey Lake Rd., Sudbury ON P3E 2C6

Abstract

Objective: To identify the computer knowledge, skills and attitudes of first-year family medicine residents.

Design: Cross-sectional survey of family medicine residents during the academic year 1993-94; sampling began in July 1993 and ended in October 1993.

Setting: Canada.

Participants: All 727 first-year family medicine residents, of whom 433 (60%) responded.

Outcome measures: Previous computer experience or training, current use, barriers to use, and comfort with and attitudes regarding computers.

Results: There was no difference in age or sex between the respondents and all first-year family medicine residents in Canada. French-speaking respondents from Quebec were underrepresented (p < 0.001). Only 56 respondents (13%) felt extremely or very comfortable with computer use. The most commonly cited barriers to obtaining computer training were lack of time (243 respondents [56%]) and the high cost of computers (214 [49%]) but not lack of interest (69 [16%]). Most residents wanted more computer training (367 [85%]) and felt that computer training should be a mandatory component of family medicine training programs (308 [71%]).

Conclusions: Computer knowledge and skills and comfort with computer use appear low among first-year family medicine residents in Canada, and barriers to acquisition of computer knowledge are impressive. Computer training should become an integral part of family medicine training in Canada, and user-friendly applicable computer systems are needed.


Résumé

Objectif : Circonscrire les connaissances en informatique, les connaissances spécialisées et les attitudes des résidents de première année en médecine familiale.

Conception : Étude transversale portant sur des résidents en médecine familiale effectuée au cours de l'année scolaire 1993-1994; l'échantillonnage a commencé en juillet 1993 et s'est terminé en octobre 1993.

Contexte : Canada.

Participants : Les 727 résidents de première année en médecine familiale, dont 433 (60 %) ont répondu.

Mesures des résultats : Expérience ou formation antérieure en informatique, utilisation d'ordinateurs, obstacles à l'utilisation, confort et attitudes face aux ordinateurs.

Résultats : Il n'y avait aucune différence selon l'âge ou le sexe entre les répondants et tous les résidents de première année en médecine familiale du Canada. Les répondants francophones du Québec étaient sous-représentés (p < 0,001). Seulement 56 répondants (13 %) se sentaient extrêmement ou très à l'aise devant un ordinateur. Les obstacles cités le plus souvent à l'initiation à l'ordinateur étaient le manque de temps (243 répondants [56 %]) et le coût élevé des ordinateurs (214 [49 %]), mais non le manque d'intérêt (69 [16 %]). La plupart des résidents souhaitaient davantage de formation en informatique (367 [85 %]) et étaient d'avis que les programmes de formation en médecine familiale devraient comporter une formation en informatique obligatoire (308 [71 %]).

Conclusions : Les connaissances et les compétences en informatique et le confort devant les ordinateurs semblent faibles chez les résidents de première année en médecine familiale au Canada et les obstacles à l'acquisition de connaissances en informatique sont impressionnants. La formation en informatique devrait faire partie intégrante de la formation en m édecine familiale au Canada et l'on a besoin de systèmes informatiques applicables et conviviaux.


CMAJ August 1, 1995 (vol 153, no 3) / JAMC le 1er août 1995 (vol 153, no 3)