The Journal of Distance Education / Revue de l'Éducation à Distance http://www.jofde.ca/index.php/jde The Journal of Distance Education publishes scholarly research into distance education, online learning and e-learning. Crray en-US The Journal of Distance Education / Revue de l'Éducation à Distance 0830-0445 © Canadian Network for Innovation in Education Online Classroom or Community-in-the-Making? Instructor Conceptualizations and Teaching Presence in International Online Contexts http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/721 The community of inquiry framework (Garrison, Anderson, & Archer, 2000 ) has been an important contribution to the online distance education field and has been useful in providing researchers with the construct of "teaching presence". Teaching presence as described by the framework provides insight into the types of interactions instructors make in online teaching, but is less useful in helping to understand the why’s of instructors’ interactive decisions. In this study, activity theory (Engestrom, 1999, 2001) was adopted as a theoretical framework to understand the why’s of teaching presence, revealing a complex negotiation between instructors as subjects and the mediating components of the activity system. The article suggests that a shift to understanding teaching presence within a sociocultural perspective has important implications for teaching and design, as well as the methodologies inherent in the community of inquiry framework. A sociocultural definition of teaching presence is provided in attempt to provide a broader understanding of this construct. Le cadre de référence sur les communautés d’enquête (Community of Inquiry Framework)(Garrison, Anderson, & Archer, 2000) a été une contribution importante au domaine de l’éducation à distance en ligne et a permis de fournir aux chercheurs le concept de la « présence enseignante » (teaching presence). La présence enseignante, telle que décrite par le cadre de référence nous permet de mieux comprendre les différents types d’interactions qu’ont les instructeurs lors de l’enseignement en ligne, mais est moins utile lorsqu’il s’agit de comprendre le pourquoi des décisions prises par les instructeurs au niveau de leurs interactions. Dans la présente étude, la théorie de l’activité (activity theory) (Engestrom, 1999, 2001) a été employée comme cadre de référence théorique afin de comprendre le pourquoi de la présence enseignante, révélant ainsi une négociation complexe entre les instructeurs en tant que sujets et les éléments médiateurs du système d’activité. L’article suggère qu’un virage vers une compréhension de la présence enseignante, d’un point de vue socioculturel, a d’importantes implications au niveau de l’enseignement et de la conception, de même qu’au niveau des méthodologies inhérentes au cadre de référence sur les communautés d’enquête. Une définition socioculturelle de la présence enseignante est proposée afin de tenter de fournir une compréhension plus étendue de ce concept. Tannis Morgan 2011-01-22 25 2011-01-22 Collaborer à des fins d’apprentissage en science et technologie au primaire : un accompagnement pédagogique en réseau significatif pour le développement professionnel des enseignants http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/689 Dans le cadre de l’initiative québécoise de l’École éloignée en réseau (ÉÉR), un accompagnement technologique et pédagogique sur Internet a permis de soutenir les enseignants qui développaient de nouvelles pratiques pédagogiques au moment même où ils en ressentaient le besoin et ce, malgré leur éloignement géographique. Cet article détaille plus spécifiquement l’accompagnement en réseau d’enseignants qui ont choisi de faire collaborer leurs classes afin de résoudre des investigations scientifiques et technologiques. Les résultats témoignent de la pertinence et de l’efficacité de cette nouvelle façon de faire, tant pour les enseignants qui développent leurs pratiques que pour les accompagnateurs chercheurs qui en alimentent leurs réflexions. As part of the Québec-based intiative of the École éloignée en réseau (ÉÉR), a web-based technological and educational coaching system allowed teachers who were developing new educational practices in science and technology to receive support when they needed it and wherever they were located. This article presents the results of a case study of a group of elementary school teachers who used this networked support model to help them implement a networked, collaborative approach for teaching the scientific process. The results show the relevance and the effectiveness of this new way of doing things, both for the teachers who are developing their practices and for the coaching researchers who contribute their input on the questions raised. Sandrine Turcotte Christine Hamel 2011-02-07 25 2011-02-07 E-Learning: Confusing Terminology, Research Gaps and Inherent Challenges http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/729 This article examines the problem of defining a broad conceptual theory for the applications of the advanced technologies in educational settings, most particularly in higher education. The article starts with discussing the multiple and confusing meanings of e-learning in the relevant literature; it proceeds to examine the problem of putting the learners in the center of the study process and exaggerating their self-directed abilities; it identifies noticeable gaps in the e-learning research; and it concludes with an analysis of some inherent challenges embedded in both conducting meaningful research on the advanced technologies in learning/teaching settings and in their actual implementation. Sarah Guri-Rosenblit Begoña Gros 2011-03-03 25 2011-03-03 The Online Crit: The Community of Inquiry Meets Design Education http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/723 Asynchronous discussion technologies offer the advantage of providing time for reflection essential for higher order cognitive thinking. In the context of a ten-week graphic design foundations course in the Digital Graphic Design program at Vancouver Community College, this advantage provides an avenue for advancing critical discussion of design work. Garrison, Anderson and Archer’s (2000) Community of Inquiry (COI) model is applied in tandem with the design process to develop a blended approach to the traditional critique. The appropriate alignment of curriculum and faculty and student interactions to the environments best suited is determined. Guiding principles and learning objectives and tasks are developed to support cognitive, social and teaching presences essential to foster critical discourse in asynchronous discussion environments. Les technologies asynchrones de discussion ont l’avantage d’offrir du temps pour la réflexion, laquelle est essentielle à la pensée cognitive d’ordre supérieur. Dans le cadre d’un cours de dix semaines sur les fondements du graphisme dans le programme de Digital Graphic Design au Vancouver Community College, cet avantage fournit une voie permettant de faire progresser la discussion critique du travail en graphisme. Le modèle de la communauté d’enquête (Community of Inquiry Model - COI) de Garrison, Anderson et Archer (2000) est ici appliqué en tandem avec le processus de conception afin d’élaborer une approche combinée de la critique traditionnelle. Est ainsi déterminé l’enlignement approprié vers les environnements les mieux adaptés au curriculum, aux enseignants et aux interactions des étudiants. Des principes directeurs et des objectifs et tâches d’apprentissage sont élaborés pour soutenir la présence cognitive, sociale et d’enseignement nécessaire à la stimulation d’un discours critique dans le cadre d’environnements asynchrones de discussion. Tene C Barber 2011-01-25 25 2011-01-25 Stories from the First Cohort in Doctor of Education in Distance Education http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/711 The first cohort in the Doctor of Education in Distance Education at Athabasca University began in August 2008. From the first two years of this program, there are experiences for reflection and stories to be told from this community of online learners. Storytelling offers a reflective tool for constructing meaning to inform practice and pedagogy and provides a legacy for future online doctoral students in distance education. La première cohorte au programme de doctorat en Éducation à distance à l’Université d’Athabasca a débutée en août 2008. Sont issues des deux premières années de ce programme, des expériences qui portent à réfléchir et des histoires à raconter au sujet de cette communauté d’élèves en ligne. La narration d’histoires peut ainsi être un outil de réflexion permettant l’élaboration de connaissances qui contribuent à la pratique et à la pédagogie et elle permet de laisser en héritage aux futurs étudiants au doctorat en ligne, des leçons à tirer sur l’éducation à distance. Dorothy (Willy) Fahlman 2011-01-16 25 2011-01-16 Digital Learners in Higher Education: A Research Project Update http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/730 This article provides an update of the Digital Learners in Higher Education Research project. In Phase 1 of the project, concluded that there is no empirically-sound basis for most of the claims that have been made about the net generation. It also found there are no meaningful differences between net generation and non-net generation students at this institution in terms of their use of technology, nor in their behavioural characteristics and learning preferences at one Canadian postsecondary institution. Phase 2 of the study will explore the “whys” of these findings, with the intention of informing teaching and learning practices. Tannis Morgan Mark Bullen 2011-02-07 25 2011-02-07 The Emperor’s New Computer: ICT, Teachers and Teaching http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/717 Kristeen Maureen McKee 2011-01-16 25 2011-01-16 Handbook of Distance Education http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/581 Lorraine Mary Carter 2011-01-16 25 2011-01-16