The Journal of Distance Education / Revue de l'Éducation à Distance http://www.jofde.ca/index.php/jde The Journal of Distance Education publishes scholarly research into distance education, online learning and e-learning. en-US Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/">Creative Commons Attribution License</a> that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html">The Effect of Open Access</a>). journalofde@gmail.com (Mark Bullen) journalofde@gmail.com (Mark Bullen) Sun, 26 Feb 2012 13:25:05 -0700 OJS 2.2.4.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 A Critique of the Community of Inquiry Framework http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/755 This conceptual paper critiques the popular Community of Inquiry (CoI) framework that is widely used for studying text-based asynchronous online discussion. It re-examines the three main aspects of the CoI framework (cognitive presence, social presence, and teaching presence) and their relationship, and further highlights the specificity and complexity of online discussion forums. The paper argues that CoI underestimates the complex multi-functionality of communicative acts which often combine instruction, knowledge construction, and social interaction in a single utterance. It clarifies the confused relation of cause and effect in the CoI framework and specifies the leadership functions of teaching presence and how they are intertwined with the social and cognitive functions. It argues that social presence goes beyond a mere aspect or component of online discussion; it is the backdrop of everything that goes on. All online utterances are inherently social despite of their apparent intention. The relatively unstructured nature of intellectual engagement is contrasted with the four-stage cognitive development assumed by the CoI framework. The concept of a specifically communicative level of analysis is introduced and a game metaphor and Gadamer’s notion of a “fusion of horizons” employed to explain its workings in online discussion forums. Résumé Cette étude théorique critique le populaire cadre de référence sur le Community of Inquiry (CoI) qui est largement utilisé pour l’étude des discussions asynchrones en ligne à base de texte. Celle-ci réexamine les trois volets principaux du cadre de référence CoI (présence cognitive, présence sociale et présence enseignante) ainsi que la relation entre ceux-ci. Elle met aussi en lumière la spécificité et la complexité des forums de discussion en ligne. L’article avance que le CoI sous-estime la multifonctionnalité complexe des actions communicatives qui font souvent simultanément appel à l’instruction, la construction du savoir et l’interaction sociale à chaque fois qu’on fait un énoncé. L’article clarifie la relation parfois floue entre la cause et l’effet dans le cadre de référence CoI et précise les fonctions de leadership qui sont attribuables à la présence enseignante, ainsi que comment ces fonctions sont entrelacées avec les fonctions sociales et cognitives. L’article avance aussi que la présence sociale est plus qu’un simple aspect ou une simple composante de la discussion en ligne; elle est la trame de fond de tout ce qui se passe. Malgré leur apparente intention, tous les énoncés faits en ligne ont par nature un caractère social. On fait la différenciation entre la nature plutôt non structurée de l’implication intellectuelle et le développement cognitif en quatre étapes adopté par le cadre de référence CoI. On présente la notion d’un niveau d’analyse spécifiquement communicatif et on emploie une métaphore de jeu ainsi que la notion de « fusion des horizons » de Gadamer pour expliquer les rouages de cette notion dans le cadre de forums de discussion. Cindy Xin http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/755 Sun, 04 Mar 2012 15:22:24 -0700 The Impact of Socio-cultural Issues for African Students in the South African Distance Education Context http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/759 Open Distance Learning (ODL) takes place within different environments that are influenced by the social, cultural and political fields in which a student lives. This is particularly significant in South Africa where distance learning has been identified as the main system that should provide access to higher education for most students in the country. Through ODL, disadvantaged students can have access to higher education. This paper uses a socio-cultural framework to examine distance education students’ accounts of their experiences of learning. This study reveals aspects of the socio-cultural contexts that tend to be marginalised by ODL institutions. Résumé L’apprentissage ouvert et à distance (AOD) se déroule dans divers environnements qui sont influencés par les milieux social, culturel et politique dans lesquels un étudiant vit. Ceci est particulièrement vrai en Afrique du Sud où l’apprentissage à distance a été identifié comme étant le principal dispositif pouvant offrir un accès aux études supérieures, à la plupart des étudiants du pays. Par le biais de l’AOD, les étudiants moins fortunés peuvent accéder aux études supérieures. Cette recherche emploie un cadre de référence socioculturel pour étudier les témoignages rendus par les étudiants au sujet de leurs expériences d’apprentissage. L’étude révèle certains volets des contextes socioculturels qui tendent à être marginalisés par les établissements d’AOD. Mirriam M. K. Lephalala, Mpine Makoe http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/759 Sun, 26 Feb 2012 13:24:09 -0700 Managing Technology in Higher Education: Strategies for Transforming Teaching & Learning (English et Française) http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/780 Raymond Duschene http://www.jofde.ca/index.php/jde/article/view/780 Sun, 26 Feb 2012 13:24:29 -0700