Report of the Follow-Up Committee on the Quebec Model for the Determination of Child Support Payments

July 2004

ENDNOTES

  • [1] D. Goubau, J.-M. Fortin, and M. Grassby, “Un système de fixation des pensions alimentaires,” Le Journal du Barreau 29.5 (March 15, 1997): 20. Cited in Droit de la famille—2702, (1997), R.J.Q. 1960. (This and all subsequent quotations from French texts have been translated for the current report.)
  • [2] Droit de la famille—2789, J.E. 97-1922, C.A. 500-09-004518-973.
  • [3] Droit de la famille—3034, (1998) R.J.Q. 1706, C.A. 500-09-004962-973.
  • [4] Droit de la famille—2569, J.E. 98-1753, C.A. 200-09-001881-983.
  • [5] “28. The Minister of Justice shall undertake a comprehensive variation of the provisions and operation of the Federal Child Support Guidelines and the determination of child support under this Act and shall cause a report on the variation to be laid before each House of Parliament within five years after the coming into force of this section.
  • [6] A list of the basic principles may be found on page 3.
  • [7] It should be noted that three people carried out the collection of data for all courthouses except the ones in Quebec City (five people, including the three regulars), Montreal (four, excluding two regulars) and Amos (two of the three regulars).
  • [8] The term “on the merits” is used in Chapter 4 to apply to decisions respecting divorce, legal separation and the termination of common-law partnerships. Accordingly, the term does not apply to decisions under variation.
  • [9] Gauvin, Francine, “Le modèle québécois de fixation des pensions alimentaires pour enfants,” in Développements récents en droit familial (1997), (Cowansville, Les Éditions Yvon Blais inc., 1997), p. 153.
  • [10] Regulation respecting the determination of child support payments, section 9.
  • [11] Gauvin, “Le modèle québécois,” p. 153.
  • [12] Regulation respecting the determination of child support payments, Section 9.
  • [13] Goubau, Dominique, “Sécurité juridique et discrétion judiciaire : un difficile équilibre dans la fixation des pensions alimentaires pour enfants,” in Développements récents en droit familial (1999), (Cowansville: Les Éditions Yvon Blais, 1999), p. 23.
  • [14] 825.12 Code of Civil Procedure.
  • [15] Droit de la famille—2178. K/E/97-1523.
  • [16] Gauvin, “Le modèle québécois”, p. 26.
  • [17] Jocelyn Verdon, “Les nouveaux barèmes québécois de fixation des pensions alimentaires; les 100 premiers jours… (vers une stabilité qui déstabilise!)” in Développements récents en droit familial (1997), (Cowansville: Les Éditions Yvon Blais, 1997).
  • [18] Dominique Goubau, “La pension alimentaire pour enfants,” in Droit de la famille québécois, (Farhnam: Publications CCH Ltée), p. 5350, 60-890.
  • [19] Letter from a practitioner tabled with the Committee, dated July 21, 1997.
  • [20] Gauvin, “Le modèle québécois,” p. 150.
  • [21] Gaétan Lemay, Direction du développement des politiques et des programmes de sécurité du revenu, Ministère de la Sécurité du revenu, quoted in Gauvin, “Le modèle québécois,” p. 150-152.
  • [22] Gauvin, “Le modèle québécois”, p. 152.
  • [23] Droit de la famille—3151 (C.A.), October, 1, 1998, justices Brossard, Robert and Letarte, p. 7‑9.
  • [24] Gauvin, “Le modèle québécois”, p. 156.
  • [25] Goubau, “La pension alimentaire,” p. 5374, 60-980.
  • [26] Section 9 of the Regulation.
  • [27] Gauvin, “Le modèle québécois,” p. 157.
  • [28] Goubau, “La pension alimentaire”, p. 5375, 60-980.
  • [29] Gauvin, “Le modèle québécois,” p. 157.
  • [30] Goubau, “La pension alimentaire,” p. 5375, 60-980.
  • [31] Gauvin, “Le modèle québécois,” p. 159.
  • [32] Droit de la famill—3228, J.E. 99-1169 C.A. 200-09-002402-995, pp. 3-5.
  • [33] Goubau, “La pension alimentaire,” 65-000.
  • [34] Droit de la famill—3228, J.E. 99-1169, p. 3.
  • [35] Gauvin, “Le modèle québécois,” p. 158.
  • [36] Goubau, “La pension alimentaire,” 65-000.
  • [37] Goubau, “La pension alimentaire,” 65-040.
  • [38] Verdon, “Les nouveaux barèmes,” p. 234.
  • [39] Goubau, “Sécurité juridique.”
  • [40] Goubau, “Sécurité juridique.”
  • [41] Gauvin, “Le modèle québécois,” p. 150.
  • [42] E.P v. S.P., Quebec Court of Appeal, November 1, 1999, 500-09-007691-991, LeBel, Nuss and Thibault JJ.
  • [43] Bourgault, Richard, “Pensions alimentaires : le travail n’est pas terminé,”in La Presse, June 10, 1997, p. B3.
  • [44] E-mail from Mr. A.D., June 25, 1999.
  • [45] J.E. 98-2287 (C.A.). 500-09-006378-988, October 29, 1998.
  • [46] E.P. v. S.P., QCA, November 1, 1999.
  • [47] Gauvin, “Le modèle québécois,” p. 166.
  • [48] Gauvin, “Le modèle québécois,”p. 165.
  • [49] Goubau, “La pension alimentaire,” p. 5345, 60-840.
  • [50] Verdon, “Les nouveaux barèmes,” p. 238-239.
  • [51] Droit de la famill—3151, J.E.-2234, p. 8.
  • [52] Dominique Goubau, “Les règles québécoises de fixation des pensions,”in Droit de la famille québécois, (Farhan: Publications CCH Ltée, 1998), p. 5382.
  • [53] Nicole Parent, “L’application des nouvelles règles de fixation des pensions alimentaires depuis le 1er mai 1997,”in Développements récents en droit familial (1998), (Cowansville: Les Éditions Yvon Blais, 1998), pp. 27, 46.
  • [54] The Committee wishes to thank les Éditions Carswell for having waived copyright protection of this publication on February 2, 1999, thus enabling members of the Follow-up Committee to receive copies of this material.
  • [55] The Committee wishes to thank Soquij for having waived copyright protection of this publication on September 11, 1998, thus enabling Committee members to receive copies of excerpts from jurisprudence pertaining to their deliberations.