NLC News Logo


previous Contents next


National Library News
March/April 2000
Vol. 32, nos. 3-4



Canadian Library/Information Science Research Projects

Compiled by Tom Tytor, Reference Librarian

The following is a list of those Canadian research projects, both completed and ongoing, that were reported by individual researchers and interested organizations to Library Information Services from July through October 1999.

The research projects are classified as either ongoing or completed investigations. Within these divisions, the arrangement is alphabetic by name of researcher(s), although the title is given first. Titles are highlighted to facilitate scanning. The entries comprise, if available: person(s) responsible for the research, address of institution where the research is being done or was completed, sponsoring body or body financing the research, starting date and completion date (if applicable), estimated costs, project title and citations for reports on the project.

SECTION I: ONGOING RESEARCH PROJECTS

Geographic analysis of print culture in nineteenth-century Nova Scotia. — MacDonald, Bertrum H. — School of Library and Information Studies, Dalhousie University, Halifax, N.S. B3H 4H8. — Autodesk Geographic Information System software grant ; Faculty of Graduate Studies, Dalhousie University, research grant. $116 500. 1999-2001.

This project will initiate the development of databases of print culture variables and the incorporation of the databases into a GIS using Autodesk software. This research builds on a pilot project undertaken with Dr. Fiona A. Black using British data and will explore further the applications of GIS technology to historical studies in a Canadian context.

Ce projet amorcera le développement de bases de données concernant des variables sur la culture imprimée et l’intégration des bases de données dans un SIG à l’aide du logiciel Autodesk. Cette recherche s’inspire d’un projet pilote entrepris par le Dr Fiona A. Black à l’aide de données britanniques, et étudiera plus avant les applications des technologies de SIG appliquées aux études historiques dans un contexte canadien.

Information diffusion in scientific research in Canada : an historical analysis. — MacDonald, Bertrum H. — School of Library and Information Studies, Dalhousie University, Halifax, N.S. B3H 4H8. — Social Sciences and Humanities Research Council of Canada = Conseil de recherches en sciences humaines du Canada. $114 000. 1994-1999.

This project is multi-facetted. A major portion of the work was dedicated to the development of a database of publications treating the history of science and technology in Canada. The Web version of this database will be launched in the fall of 1999. Other research in this project studies the developing scientific information infrastructure in the 19th and 20th centuries in Canada, while other aspects of the project explore the use of scientific information by particular scientists and engineers.

Ce projet comporte de multiples facettes. Une grande partie du travail a été consacrée au développement d’une base de données de publications traitant de l’histoire des sciences et des technologies au Canada. La version Web de cette base de données sera lancée à l’automne 1999. D’autres recherches liées à ce projet étudient l’évolution de l’infrastructure d’information scientifique aux XIXe et XXe siècles au Canada, tandis que d’autres aspects du projet examinent l’utilisation de l’information scientifique par des scientifiques et des ingénieurs en particulier.

Information creation and use by contemporary scientists and engineers. — MacDonald, Bertrum H. — School of Library and Information Studies, Dalhousie University, Halifax, N.S. B3H 4H8. 1995-1999.

In this project students have interviewed approximately 60 scientists and engineers over the past four years. The interviews are designed to explore how scientists and engineers generate scientific/technical information (largely in the form of publications), to discover how they use information, and to determine their views about the scientific information infrastructure (e.g., the importance of refereed periodicals).

Dans ce projet, des étudiants ont interviewé environ 60 scientifiques et ingénieurs au cours des quatre dernières années. Les entrevues visent à analyser la façon dont les scientifiques et les ingénieurs produisent de l’information scientifique et technique (surtout sous forme de publications), et leur mode d’utilisation de l’information. Elles visent également à déterminer les opinions de ceux-ci au sujet de l’infrastructure d’information scientifique (p. ex., l’importance des périodiques mentionnés).

Print culture and community development in Victorian Nova Scotia. — MacDonald, Bertrum H. — School of Library and Information Studies, Dalhousie University, Halifax, N.S. B3H 4H8. — Bibliographical Society of Canada's Bernard Amtmann Fellowship award.

This project began with a study of the 19th-century bookselling/publishing firm, James Dawson & Son of Pictou, Nova Scotia (supported by funding provided by the first Bernard Amtmann Fellowship awarded by the Bibliographical Society of Canada), and is expanding into the role of print culture in shaping communities.

Ce projet a commencé par une étude sur une maison d’édition et librairie du dix-neuvième siècle, James Dawson & Son de Pictou (Nouvelle-Écosse) (aidée grâce à des fonds provenant de la première bourse Bernard Amtmann accordée par la Société bibliographique du Canada), et s’est étoffée pour étudier le rôle de la culture imprimée dans l’édification des collectivités.

Governments and their functions in developing an information-rich society. — MacDonald, Bertrum H. — School of Library and Information Studies, Dalhousie University, Halifax, N.S. B3H 4H8.

Governments and their agencies have played a significant role in the diffusion of information in society. This project began with consideration of activities pertaining to the history of selected Canadian government agencies and is expanding into current-day matters.

Les gouvernements et leurs organismes ont joué un rôle important dans la diffusion de l’information dans la société. Ce projet a commencé avec l’étude des activités d’histoire de certains organismes gouvernementaux canadiens, et porte en outre sur des questions du jour.

User-based evaluation of Internet search engines. — Spiteri, Louise. — School of Library and Information Studies, Dalhousie University, Halifax, N.S. B3H 4H8. — Faculty of Research Studies research grant. $3 000. 1999-2000.

The goal of this pilot project is to determine which measures are most significant in ascertaining end-users’ satisfaction with the effectiveness of their Internet-based searches.

Ce projet pilote vise à établir quelles mesures sont les plus significatives pour évaluer la satisfaction des utilisateurs finals en matière d’efficacité de leurs recherches dans Internet.

The Quest for perfect information in e-commerce sites. — Spiteri, Louise. — School of Library and Information Studies, Dalhousie University, Halifax, N.S. B3H 4H8.

This is a multi-part project whose goal is to examine a variety of issues pertaining to subject access in e-commerce sites. Particular emphasis is placed upon sites that permit online shopping. The first leg of the project will examine how customers gain access to e-commerce sites via the hierarchical directories provided by six major Internet search engines. The second leg of the project will examine how e-commerce sites are organized to provide potential customers with necessary information.

Il s’agit d’un projet en plusieurs parties dont le but est d’examiner diverses questions concernant l’accès par sujet dans les sites de commerce électronique. On insiste surtout sur des sites qui permettent le magasinage en ligne. La première partie du projet étudiera la façon dont les clients ont accès aux sites de commerce électronique par l’entremise de répertoires hiérarchiques offerts par six moteurs de recherche importants d’Internet. La seconde partie du projet analysera la façon dont les sites de commerce électronique sont organisés pour offrir aux clients potentiels l’information nécessaire.

Web-based thesauri as an aid to end-user searching. — Spiteri, Louise. — School of Library and Information Studies, Dalhousie University, Halifax, N.S. B3H 4H8.

A number of information retrieval (IR) thesauri are currently available on the Web, but they are not linked to any Internet search engines. The goal of this project will be to examine the possibility of linking Web-based IR thesauri to the hierarchical categories of Internet search engines in order to help searchers find appropriate search terms and to form relationships amongst these terms.

Un certain nombre de thésaurus d’extraction de l’information (EI) sont présentement accessibles dans le Web, mais ils ne sont pas reliés à des moteurs de recherche d’Internet. Ce projet vise à examiner la possibilité de relier des thésaurus EI basés sur le Web à des catégories hiérarchiques des moteurs de recherche d’Internet, afin d’aider les chercheurs à trouver des termes de recherche appropriés et à créer des relations parmi ces termes.

Research-based design and evaluation of the Women’s Health Matters Network Web site. — Marton, Christine. — Faculty of Information Studies, University of Toronto, 140 St. George St., Toronto, Ont. M5S 1A1. — CA*net Institute. $10 000. August, 1999-January, 2000.

In order to determine whether the content and navigation of the WHMN Web site meets the needs of women, it is necessary to have women evaluate the initial design and content of the site. Focus groups are one method of gathering data on women’s observations and opinions of the WHMN Web site as it is being developed. Over time, feedback from focus groups will be used to make improvements to the WHMN Web site prototype.

Afin d’établir si le contenu et la navigation du site Web WHMN répondent aux besoins des femmes, il est nécessaire que des femmes évaluent la conception initiale et le contenu du site. Des groupes de discussion représentent une méthode de rassembler des données sur les observations et les opinions des femmes quant au site Web WHMN, au fur et à mesure qu’on le développe. La rétroaction des groupes de discussion servira à apporter avec le temps des améliorations au prototype du site Web WHMN.

Canadian tourism index = Index du tourisme canadienne. — Cameron, Judith M. — Canadian Tourism Commission = Commission canadienne du tourisme. October 1999-.

The Canadian Tourism Index is a database of citations of publications concerning the Canadian tourism industry. Sources include the periodical and monographic collection of the Tourism Reference and Documentation Centre of the Canadian Tourism Commission. The database is for the use of researchers of the industry and will be Web-based.

L’Index du tourisme canadien est une base de données de citations de publications concernant l’industrie du tourisme au Canada. Les sources comprennent la collection des périodiques et des monographies du Centre de documentation et de référence en tourisme de la Commission canadienne du tourisme. La base de données est réservée à l’usage des chercheurs de l’industrie et sera basée sur le Web.

The Source-seeking cognitive processes of the in-person archival researcher. — Sweeney, Shelley. — University of Manitoba. — University of Texas, Austin, fellowship. ?-2000.

Research for a doctorate in archival enterprise, the University of Texas at Austin.

Recherche dans le cadre d’un doctorat en archives d’entreprise, Université du Texas à Austin.

Subject index to literature on electronic sources of information. — Dworaczek, Marian. — University of Saskatchewan Libraries. July, 1997-. — Access : <http://library.usask.ca/~dworacze/SUBJIN_A.HTM>.

The bibliography deals with all aspects of electronic publishing and includes print and non-print materials, periodical articles, monographs and individual chapters in collected works. Over 1 000 items were identified and indexed in great detail for this project. Thousands of URLs (Uniform Resource Locators) were added to various entries. Both the index and the bibliography are continuously updated.

La bibliographie porte sur tous les aspects de l’édition électronique et comprend des documents imprimés et non imprimés, des articles de périodique, des monographies et des chapitres particuliers dans des œuvres complètes. Plus de 1 000 documents ont été identifiés et indexés en détail dans le cadre de ce projet. Des milliers d’adresses URL ont été ajoutées à diverses entrées. À la fois l’index et la bibliographie sont constamment mis à jour.

Electronic Sources of Information : A Bibliography. Access : <library.usask.ca/~dworacze/BIBLIO.HTM>

EJ : A Bibliography. Access : <library.usask.ca/dbs/ej.html>

Electronic Publishing Reference Resources on the Internet. Access : <library.usask.ca/~dworacze/ESOURC.HTM>

Citizen access to government publications in an age of electronics : increased access versus increased barriers to access. — Hopkins, Richard L. ; Katuu, Shadrack. — School of Library, Archival and Information Studies, University of British Columbia, 1956 Main Mall, Vancouver, B.C. V6T 1Z3. — Social Sciences and Humanities Research Council of Canada = Conseil de recherches en sciences humaines du Canada. $2 000. September, 1999-August, 2000.

The migration of government print publications to electronic formats has paradoxically made these publications more available to some citizens, while creating new barriers for others. This study attempts to determine how citizens in British Columbia are currently able to access government publications with a view to identifying problems and barriers to such access. It will study access in public, academic, school and special libraries in B.C.

La migration des publications imprimées gouvernementales vers des supports électroniques, paradoxalement, a rendu ces publications davantage accessibles à certains citoyens, mais a créé de nouveaux obstacles à leur accès pour d’autres personnes. Cette étude tente d’établir de quelle façon les citoyens de la Colombie-Britannique sont, présentement, en mesure d’accéder aux publications gouvernementales, afin de recenser les problèmes et les obstacles à cet accès. Cette étude porte un regard sur l’accès aux bibliothèques publiques, universitaires, scolaires et spéciales en Colombie-Britannique.

Pilot project for undergraduate peer support in medical informatics at the University of Toronto. — Tabur, Susanne ; Reid, Elizabeth. — Gerstein Science Information Centre, University of Toronto. URL : <http://www.library.utoronto.ca/gerstein>. — Associated Medical Services, Inc. $4 800. September, 1997-December, 1999.

A group of 11 students were recruited from one of the teaching academies at the Faculty of Medicine and given an intensive 16-hour curriculum in medical informatics at the beginning of their second academic year. The expectation was that they would then share their skills with fellow students. A pre- and post- test were administered to all students at the beginning and end of the year, and results of the peer group of 11 were compared with those of the entire student body; the performance of the various academies was also analyzed to see if the peers had any influence. The peers also submitted summaries of their teaching experiences with their fellow students and these were summarized.

Un groupe de 11 étudiants ont été recrutés dans l’une des académies d’enseignement à la Faculté de médecine, et on leur a donné, au début de leur deuxième année universitaire, un cours intensif de 16 heures en informatique médicale. On s’attendait alors à ce qu’ils partagent leurs compétences avec leurs condisciples. Un test préliminaire et un test postérieur ont été administrés à tous les étudiants au début et à la fin de l’année, et les résultats des 11 étudiants ont été comparés à ceux de l’ensemble des étudiants; le rendement des diverses académies a également été analysé pour voir si les condisciples avaient eu une influence. Ces derniers ont également soumis des comptes rendus de leurs expériences d’enseignement à l’intention de leurs condisciples, et ceux-ci ont été résumés.

Assessment of MEDLINE and Internet literacy skills of exiting 4th year medical students at the University of Toronto. — Tabur, Susanne. — Gerstein Science Information Centre, University of Toronto. Access : <www.library.utoronto.ca/gerstein>. — Faculty of Medicine, University of Toronto. $2 000. Spring 1999-December, 1999.

An eight-item questionnaire was administered to graduating fourth-year medical students at the University of Toronto in the spring of 1999. Results will be compared with 1998 surveys of a different cohort to see if the students have acquired a higher level of skills over the course of their medical curriculum.

Un questionnaire en huit points a été administré à des étudiants de médecine de quatrième année à l’Université de Toronto au printemps 1999. Les résultats seront comparés avec des enquêtes de 1998 portant sur un groupe distinct pour voir si les étudiants ont acquis un degré supérieur de compétence pendant leur programme d’études en médecine.

SECTION II: COMPLETED RESEARCH PROJECTS

Drug information resource : a guide for pharmacists. — MacCara, Mary ; Foy, Elizabeth ; Daley, Christopher ; Bower, Jacqueline ; Woodworth, Sarah. — College of Pharmacy, Dalhousie University. — Access : <http://www.dal.ca/~pharmwww/druginfo/welcome.htm>. — Dalhousie University Pharmacy Endowment Fund. $4 598. ? -August 30, 1999. URL for sites : <http://www.dal.ca/~pharmwww/pdiwdyfi/>.

To help pharmacists in their role as drug-information providers, we have organized a listing of reference sources into 22 categories. These categories reflect areas of frequently asked questions, selected areas of pharmacy practice and specific formats of information, e.g., serial publications, Internet sites, etc. Resources include reference texts, journals, single journal articles and addresses for sites on the Internet.

Afin d’aider les pharmaciens dans leur rôle de fournisseurs d’information sur les médicaments, nous avons établi une liste des sources de référence dans 22 catégories. Ces dernières reflètent des domaines où l’on pose fréquemment des questions, certains domaines de la pratique pharmaceutique et des supports précis d’information, par exemple, des publications en série, des sites Internet, etc. Les ressources comprennent des textes de référence, des revues, des articles de journaux et des adresses de sites Internet.

Pharmacy/drug information : where do you file it? — Foy, Elizabeth ; MacCara, Mary ; Gorman, Sean ; Daley, Christopher. — College of Pharmacy, Dalhousie University. — Access : <http://www.dal.ca/~pharmwww/druginfo/welcome.htm>. — Dalhousie University Pharmacy Endowment Fund. $4 598. ? -August 30, 1999.

MacCara, M. ; Foy, E. ; Daley, C. ; Bower, J. ; Woodworth, S. — Drug Information Resource : A Guide For Pharmacists.

Third Canadian survey of off-campus library services. — Adams, Chris. — University of Saskatchewan Libraries. 1999. — Access : <library.usask.ca/ustudy/survey.html>.

Like its previous surveys in 1984 and 1988, the Third Canadian Survey of Off-Campus Library Services-1999 is a national survey gathering descriptive information about off-campus library support programs for comparison with data gathered in the second and first surveys.

Tout comme les enquêtes précédentes de 1984 et de 1988, le Third Canadian Survey of Off-Campus Library Services-1999 est une enquête nationale qui rassemble de l’information descriptive au sujet des programmes de soutien de bibliothèque hors campus aux fins de comparaison avec des données rassemblées dans les première et deuxième enquêtes.


Copyright. The National Library of Canada. (Revised: 2000-3-9).