collectiondissertationbibliographiecrédits

Liste des œuvres
Maryse Desrocher with her favorite equation and a painting derived from it
Maryse Desrocher with her favorite equation and a painting derived from it
Maryse Desrocher with her favorite equation and a painting derived from it
Maryse Desrocher with her favorite equation and a painting derived from it
Margaret Heuser with her favorite equation and a painting derived from it
Margaret Heuser with her favorite equation and a painting derived from it
Margaret Heuser with her favorite equation and a painting derived from it
Margaret Heuser with her favorite equation and a painting derived from it
Marlene Frigon with her favorite equation and a painting derived from it
Marlene Frigon with her favorite equation and a painting derived from it
Marlene Frigon with her favorite equation and a painting derived from it
Marlene Frigon with her favorite equation and a painting derived from it


Maryse Desrocher with her favorite equation and a painting derived from it, 1996
Maryse Desrocher with her favorite equation and a painting derived from it, 1996
Margaret Heuser with her favorite equation and a painting derived from it, 1996

Margaret Heuser with her favorite equation and a painting derived from it, 1996
Margaret Heuser with her favorite equation and a painting derived from it, 1996

Marlene Frigon with her favorite equation and a painting derived from it, 1996
Marlene Frigon with her favorite equation and a painting derived from it, 1996


Formation : 1990 Maîtrise en Histoire de l'art, Philosophie en sciences et technologie, University of Toronto, Ontario.
1976 Diplôme avec distinction, Vancouver Art College, Columbie Britannique.
1972 Baccaluréat en arts plastiques University of Toronto, Ontario et Governor General's Silver Medal for English, University of Liverpool, Angleterre.

Expositions : 1996 Tentative Equations, Art Gallery of Ontario, Toronto, Ontario.
1995 Tentative Equations, Galerie Oboro, Montreal, Quebec
- Picture Theory, YYZ Gallery, Toronto, Ontario.
1993 The Project on Women and Mathematics, The New Gallery, Calgary, Alberta.
Expositions antérieures à Vancouver Art Gallery (solo), 49th Parallel in New York (solo), Optica Gallery in Montreal (solo), Mercer Union, Toronto (solo), Edmonton Art Gallery (collective), Agnes Etherington Art Gallery (collective), The Montreal Museum of Contemporary Art (collective) et Dov'e la Tigre (collective), Milan, Italie.

Carrière: Mai 1996 coordinatrice de l'exposition Messing with the New Art History: New Interdisciplinary Perspectives in Recent Art History, en collaboration avec Marie-Josée Lafortune et Optica Gallery.

Le projet sur les Femmes et la Mathématique :
Depuis 1981 j'ai souvent abordé dans ma production artistique l'idée que dans notre culture les valeurs soient binaires ou polarisées. La clé d'une perspective binaire est la distinction très fondamentale entre l'objectif et le subjectif auquel on associe les paires comme rationnel/irrationnel (raison/intuition), homme/femme et science et art.
Le projet actuel met en lumière, de manière aussi directe que possible, la présence des femmes dans les mathématiques. De grandes photos en noir et blanc (60" x 30"), toutes simples, de femmes d'ici qui sont mathématiciennes soulignent le fait que ce sont justement des femmes mathématiciennes. Elles révèlent que la participation féminine dans ce domaine n'est pas seulement une idée exotique mais que les femmes sont présentes à un grand nombre de niveaux et de postes qui contribuent de plusieurs façons à la communauté mathématicienne. Chaque mathématicienne m'a fourni son équation favorite qui a servi de base à une peinture (une sorte de portrait très indirect).
Je n'illustre pas les équations mais utilise plutôt mes connaissances historiques et mes intuitions personnelles dans ces deux domaines pour réaliser ces peintures.

|