The efficacy of a computer-assisted preoperative tutorial for clinical clerks

Dennis Hong, BSc; Glenn Regehr, PhD; Richard K. Reznick, MD, MEd, FRCPC, FACS

Canadian Journal of Surgery 1996; 39: 221-224

Résumé


From The Toronto Hospital and the Department of Surgery, University of Toronto, Toronto, Ont.
Paper reprints of the full text may be obtained from: Dr. Glenn Regehr, The Toronto Hospital, EC 8-323, 200 Elizabeth St., Toronto ON M5G 2C4

Abstract

Objective: To assess the effectiveness of computer-assisted preoperative tutorials on human anatomy in improving the operating-room learning experience for clinical clerks.
Design: Crossover trials with immediate assessment and approximately 1-week delay between trials.
Setting: General surgery operating room of a university teaching hospital.
Subjects: Eight 4th-year clinical clerks on a single 8-week surgical rotation.
Main Outcome Measures: The senior surgeon's assessment of the clerk's knowledge and understanding of the operation, according to a six-item questionnaire, and the clerk's own assessment of the experience in the operating room, according to an eight-item questionnaire.
Results: Surgeons rated the clerks' performances in the operating room as better when they had received the preoperative tutorial (mean [and standard deviation], 3.7 [0.4]) than when they had not received the preoperative tutorial (3.0 [0.3]). The difference (0.7 [0.6]) was statistically significant (p = 3.3, p < 0.01). Similarly, clerks rated their own experience more positively when they had received the tutorial (4.0 [0.2]) than when they had not (3.1 [0.3]), with the difference (0.9 [0.5]) being statistically significant (p = 4.9, p < 0.001).
Conclusions: Short, preoperative, computer-assisted tutorials on human anatomy can have a positive impact on the clerk's level of knowledge and confidence in the operating room. Further research is warranted into the extent to which students spontaneously make use of these tutorials.

Résumé

Objectif : Évaluer dans quelle mesure les tutoriels préopératoires informatisés sur l'anatomie humaine aident les préposés à mieux apprendre en salle d'opération.
Conception : Essais croisés avec évaluation immédiate et écart d'environ une semaine entre les essais.
Contexte : Salle d'opération et de chirurgie générale d'un hôpital d'enseignement universitaire.
Sujets : Huit préposés cliniques de quatrième année effectuant un stage en chirurgie d'une durée de 8 semaines.
Principales mesures des résultats : L'évaluation effectuée par un chirurgien principal des connaissances et de la compréhension de l'intervention chez le préposé clinique, selon un questionnaire à six questions, et l'évaluation effectuée par le préposé même de l'expérience acquise dans la salle d'opération, selon un questionnaire à huit questions.
Résultats : Les chirurgiens ont mieux coté le rendement des préposés à la salle d'opération lorsque ceux-ci avaient reçu la formation préparatoire (moyenne [et écart type], 3,7 [0,4]) que lorsqu'ils ne l'avaient pas reçue (3,0 [0,3]). L'écart (0,7 [0,6]) était significatif sur le plan statistique (p = 3,3, p < 0,01). De même, les préposés ont mieux coté leur expérience après avoir reçu la formation (4,0 [0,2]) que lorsqu'ils ne l'ont pas reçue (3,1 [0,3]), l'écart (0,9 [0,5]) étant significatif sur le plan statistique (p = 4,9, p < 0,001).
Conclusions : De brefs tutoriels préopératoires informatisés sur l'anatomie humaine peuvent avoir un effet favorable sur les connaissances des préposés et sur leur confiance à la salle d'opération. Il est justifié de pousser les recherches pour déterminer dans quelle mesure les étudiants utilisent ces tutoriels spontanément.
CJS: June 1996 / JCC : juin 1996  |
| Surgery and orthopedics /  Chirurgie et orthopédie |

CMA webspinners / >