Looking ahead

Bruce P. Squires, MD, PhD

Canadian Medical Association Journal 1995; 153: 7

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Planning the editorial direction of CMAJ is always precarious. On the one hand we must rely largely on the unsolicited submission of manuscripts for the scientific section; on the other hand, we must try to address, in a balanced way, the professional and health issues of interest and importance to our readers. All this is complicated by the need to position the journal in relation to CMA's bimonthly tabloid, CMA News, and the new Internet information service, CMA Online (/).

CMAJ remains, despite dire predictions about the ultimate death of all print journals, the flagship of the CMA's publication efforts. It provides a mix of peer-reviewed scientific articles and comprehensive coverage of important issues. Its editorial direction and dedication to quality have remained generally unchanged since its founding in 1911, and the journal now ranks among the top general medical journals in the world.

The scope of CMA News is narrower and focuses on many activities of the CMA. It provides news about the challenges facing the CMA and how the association and its various councils and committees work on behalf of physicians in Canada.

As stated in our Apr. 1 issue (152: 1103-1107) CMA Online has three functions: to provide public access to information about the CMA, to provide health care information to professionals and the public, and to foster discussion and information exchange. CMA Online complements both CMAJ and CMA News by providing abstracted or full-text information from both print vehicles; it also provides valuable reference information such as directories and CMAJ's instructions for authors.

These three complementary vehicles now provide perhaps the most comprehensive compendium of information ever available to CMA members. But the goal of all three is essentially the same: to keep our readers and members informed.


Planifier l'orientation rédactionnelle du JAMC, c'est toujours précaire. D'une part, nous devons compter en grande partie sur les manuscrits présentés spontanément pour la section scientifique et de l'autre, nous devons essayer de traiter de façon équilibrée les questions professionnelles et de santé qui intéressent nos lecteurs et qui sont importantes pour eux. Il faut aussi positionner le journal par rapport au tabloïde bimensuel de l'AMC, Actualités AMC, et au nouveau service d'information offert sur Internet, AMC En direct (/), ce qui vient compliquer cet équilibre.

Même si l'on a prédit la disparition ultime de tous les journaux imprimés, le JAMC demeure la publication vedette de l'AMC. Le journal présente à la fois des articles scientifiques critiqués par des pairs et une couverture détaillée d'enjeux importants. Son orientation rédactionnelle et sa mission axée sur la qualité n'ont en général pas changé depuis sa fondation en 1911 et le journal fait maintenant partie des principaux journaux médicaux généraux au monde.

Actualités AMC occupe un créneau plus étroit et concentre son attention sur de nombreuses activités de l'AMC. On y présente des nouvelles sur les défis que l'AMC doit relever et sur la façon dont l'Association et ses divers conseils et comités représentent les médecins du Canada.

Comme nous l'avons déclaré dans notre numéro du 1er avril (152 : 1103-1107), AMC En direct a un triple rôle : donner à la population accès à de l'information sur l'AMC, fournir aux professionnels et à la population de l'information sur les soins de santé et favoriser la discussion et l'échange d'information. AMC En direct complète à la fois le JAMC et Actualités AMC en fournissant des résumés ou des documents plein texte provenant des deux médias imprimés. Le service en direct fournit aussi des renseignements de référence précieux comme des répertoires et les instructions du JAMC à ses auteurs.

Ces trois organes complémentaires offrent maintenant ce qui constitue peut-être le compendium d'information le plus complet jamais mis à la disposition des membres de l'AMC. Toutefois, ils ont essentiellement le même but : informer nos lecteurs et nos membres.


CMAJ July 1, 1995 (vol 153, no 1) / JAMC le 1er juill. 1995 (vol 153, no 1)