A survey of population-based drug databases in Canada

Elizabeth Miller, BScPhm; Brian Blatman, BScPhm; Thomas R. Einarson, Phd

Canadian Medical Association Journal 1996; 154: 1855-1864

Résumé


From the Faculty of Pharmacy, University of Toronto, Toronto, Ont.
Paper reprints of the full text may be obtained from: Elizabeth Miller, Faculty of Pharmacy, University of Toronto, 19 Russell St., Toronto ON M5S 2S2; fax 416 978-1833

© 1996 Canadian Medical Association (text and abstract/résumé)


Abstract

Objective: To identify the population-based drug databases in Canada and to dertermine their comprehensiveness and accessibility for performing pharmacoepidemiologic and outcomes research.
Design: Survey (four-part mailed questionnaire).
Setting: Public and private third-party drug plans across Canada.
Participants: All provincial and territorial drug plan or pharmacare managers as well as selected private plan managers including health benefit consultants, group insurers and claims adjudicators/pharmacy benefit managers (CA/PBMs).
Outcome measures: Patient, drug and pharmacy information; potential for electronic linkages to other provincial databases (e.g., physician, hospital, vital statistics); accessibility of information; population profile.
Results: Of the 32 recipients of the questionnaire 29 (91%) responded and 18 (56%) completed the survey. Most databases were reported to contain patient information (e.g., patient identification number, age, sex and medication history) and prescription drug information (e.g., drug identification number, strength, quantity and cost). Six provinces and one territory reported the capability to link to other databases (e.g., hospital and physician databases). One CA/PBM reported some links to selected long-term disability data. All of the government databases exept those in British Columbia and the Yukon Territory allowed use of the data for research purposes. Manitoba and Saskatchewan included all residents of the province in their database; the others included selected groups (e.g., residents 65 years of age or older, people on social assistance or people covered by private group insurance).
Conclusion: A number of public and private population-based databases are available for use in pharmacoepidemiologic and outcomes research.

Résumé

Objectif : Identifier les bases de données démographiques sur les médicaments qui existent au Canada et déterminer dans quelle mesure elles sont suffisamment complètes et accessibles pour permettre d'effectuer des recherches sur la pharmacoépidémiologie et sur les résultats.
Concept : Sondage (questionnaires postal en quatre parties).
Contexte : Régimes publics et privés d'assurances-médicaments de tiers au Canada.
Participants : Tous les régimes provinciaux et territoriaux d'assurance-médicaments ou les gestionnaires de régimes d'assurance-médicaments, ainsi que des gestionnaires de régimes privés choisis, y compris des consultants en services de santé, des fournisseurs de régimes collectifs et des arbitres ou gestionnaires des services pharmaceutiques.
Mesure des résultats : Renseignements sur les patients, les médicaments et les pharmacies; possibilité d'établir des liens électroniques avec d'autres bases de données provinciales (p. ex., médecins, hôpitaux, statistiques démographiques); accessibilité de l'information; profil démographiques.
Résultats : Sur les 32 destinataires du questionnaire, 29 (91%) ont répondu et 18 (56%) l'ont rempli. On a signalé que la plupart des bases de données contenaient des renseignements sur les patients (p. ex., numéro d'identification du patient, âge, sexe et antécédents pharmaceutiques), et sur les médicaments prescrits (p. ex., numéro d'identification du médicament, posologie, quantité et coût). Six provinces et un territoire ont déclaré pouvoir établir des liens avec d'autres bases de données (p. ex., bases de données sur les hôpitaux et sur les médecins). Un arbitre/gestionnaires de services pharmaceutiques a fait état de liens avec des bases de données choisies sur l'invalidité de longue durée. Toutes les bases de données gouvernementales à l'exception de celles de la Colombie-Britannique et du Yukon permettaient d'utiliser les données aux fin de recherches. Le Manitoba et la Saskatchewan incluaient des groupes choisis (p. ex., résidents de 65 ans ou plus, bénéficiaires d'aides sociale ou bénéficiaires de régimes privés d'assurance collective).
Conclusion : Il existe un certain nombre de bases de données démographiques publiques et privées qui peuvent servir en recherche sur la pharmacoépidémiologie et sur les résultats.
| CMAJ June 15, 1996 (vol 154, no 12)  /  JAMC le 15 juin 1996 (vol 154, no 12) |