Faculty development in Canadian medical schools: a 10-year update
Peter J. McLeod, MD; Yvonne Steinert, PhD; Louise Nasmith, MD; Larry Conochie, MD
CMAJ 1997;156:1419-23
Dr. McLeod is Professor in the Department of Medicine, Pharmacology and Therapeutics, Dr. Steinert is Associate Dean of Faculty Development, Dr. Nasmith is Chair of the Department of Family Medicine, and
Dr. Conochie is Assistant Professor in the Department of Surgery, McGill University, Montreal, Que.
This article has been peer reviewed.
Reprint requests to: Dr. Peter J. McLeod, Department of Medicine, Montreal General Hospital, 1650 Cedar Ave., Montreal QC H3G 1A4
© 1997 Canadian Medical Association (text and abstract/résumé)
Abstract
Objective: To compare the current status of faculty development practices in Canadian medical schools with the status of such practices in 1986.
Design: Mail survey.
Setting: All 16 Canadian medical schools.
Participants: Faculty development coordinators at the medical schools.
Outcome measures: Existence of faculty development committees, funding for faculty development activities, types of activities and recognition of faculty participation in such activities.
Results: Completed responses were received from all schools. They indicated a significant, positive evolution in faculty development since the previous survey, conducted in 1986. Most schools have established a faculty development committee and provide funds for such activities as workshops, sabbatical leaves and conference attendance. Although traditional development practices are prevalent, there is now widespread emphasis on computer technology, information retrieval, management skills and research. Experienced faculty and other experts are more widely used for consultation on teaching. Very little has been done to evaluate the impact of faculty development.
Conclusion: Faculty development in Canadian medical schools has undergone a major, positive transition during the last 10 years.
Résumé
Objectif : Comparer les pratiques actuelles de perfectionnement des enseignants des facultés de médecine du Canada à celles de 1986.
Conception : Sondage postal.
Contexte : Les 16 facultés de médecine du Canada.
Participants : Coordonnateurs du perfectionnement des enseignants des facultés de médecine.
Mesures des résultats : Existence de comités de perfectionnement des enseignants, financement des activités de perfectionnement des enseignants, types d'activités et reconnaissance de la participation des enseignants à ces activités.
Résultats : On a reçu des réponses de toutes les facultés. Les réponses ont indiqué une évolution importante et positive du perfectionnement des enseignants depuis le sondage précédent de 1986. La plupart des facultés ont créé un comité de perfectionnement des enseignants et financent des activités comme des ateliers, des congés sabbatiques et la participation à des conférences. Même si les méthodes classiques de perfectionnement prévalent, on insiste maintenant en général sur la technologie informatique, l'extraction de l'information, les techniques de gestion et la recherche. On consulte en général des enseignants chevronnés et d'autres experts au sujet de l'enseignement. Il ne s'est pas fait grand chose pour évaluer l'impact du perfectionnement des enseignants.
Conclusion : Le perfectionnement des enseignants des facultés de médecine du Canada a connu une évolution importante et positive au cours des 10 dernières années.
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