Evidence
Études
Enforcement of codes governing pharmaceutical promotion:
What happens when companies breach advertising guidelines?
Joel Lexchin, MD
CMAJ 1997;156(3):351-6
[résumé]
Dr. Lexchin is a physician in the Emergency Department, The Toronto Hospital, Toronto, Ont., and is Associate Professor in the Department of Family and Community Medicine, University of Toronto, Toronto, Ont.
This article has been peer reviewed.
Paper reprints may be obtained from: Dr. Joel Lexchin, 121 Walmer Rd., Toronto, ON M5R 2X8; fax 416 923-9515; joel.lexchin@utoronto.ca
© 1997 Canadian Medical Association (text and abstract/résumé)
See also:
- Editorial: Regulating pharmaceutical advertising: What will work? [abstract]
- Editorial: The PMAC Code of Marketing Practices: Time for improvement? [abstract]
- Letter: Can drug companies have it both ways?; M.S. Rapp
Abstract
Some or all of the promotional activities of pharmaceutical companies are typically governed through self-regulatory codes administered by industry associations. However, the conflicts between the commercial objectives and the ethical and scientific goals of promotion can potentially lead to serious weaknesses in the way in which these codes are enforced. This paper focuses on 5 critical aspects involved in the enforcement of codes governing pharmaceutical promotion: mechanisms for recognizing violations, composition of monitoring committees, sanctions for code violations, the quantity and quality of information in reports issued about complaints and code violations, and the circulation these reports receive. The Code of Marketing Practices of the Pharmaceutical Manufacturers Association of Canada (PMAC) has serious weaknesses in all of these areas. Although the Pharmaceutical Advertising Advisory Board's Code of Advertising Acceptance avoids many of the deficiencies of the PMAC code, it, too, has weaknesses. Proposals for strengthening the enforcement of both codes are offered.
Résumé
Les activités de promotion des sociétés pharmaceutiques sont habituellement régies en totalité ou en partie par des codes d'autoréglementation administrés par les associations de l'industrie. Les conflits entre les objectifs commerciaux et les buts éthiques et scientifiques de la promotion peuvent toutefois être la cause de graves faiblesses dans l'application de ces codes. Ce document porte avant tout sur 5 aspects critiques de l'application des codes régissant la promotion des produits pharmaceutiques : mécanismes de dépistage des infractions, composition des comités de surveillance, sanctions qu'entraînent les infractions au code, quantité et qualité des renseignements contenus dans les rapports publiés au sujet des plaintes et des violations du code et distribution de ces rapports. Le Code des pratiques de commercialisation de l'Association canadienne de l'industrie du médicament (ACIM) a de graves faiblesses dans tous ces domaines. Même si le Code d'agrément de la publicité du Conseil consultatif de la publicité pharmaceutique évite un grand nombre des lacunes de l'ACIM, il a ses faiblesses, lui aussi. On propose des moyens de muscler l'application des deux codes.
| CMAJ February 1, 1997 (vol 156, no 3)
/ JAMC le 1er février 1997 (vol 156, no 3) |