Editorial
Éditorial
Regulating pharmaceutical advertising: What will work?
Martin F. Shapiro, MD, PhD
CMAJ 1997;156(3):359-61.
[résumé]
Dr. Shapiro is Professor in the Department of Medicine and Chief of the Division of General Internal Medicine and Health Services Research, University of California, Los Angeles.
Paper reprints may be obtained from: Dr. Martin F. Shapiro, Division of General Internal Medicine and Health Services Research, Department of Medicine, University of California, Los Angeles, B-558 Factor Building, Box 951736, Los Angeles CA 90095-1736; fax 310 206-0719; mshapiro@medicine.medsch.ucla.edu
© 1997 Canadian Medical Association (text and abstract/résumé)
See also:
- Editorial: The PMAC Code of Marketing Practices: Time for improvement? [abstract]
- Letter: Can drug companies have it both ways?; M.S. Rapp
Abstract
As Dr. Joel Lexchin makes painfully obvious in this issue (see pages 351 to 356 [abstract]), regulatory processes governing pharmaceutical advertising in Canada and elsewhere are seriously compromised. However, the remedial measures Lexchin proposes are not sufficient. Financial sanctions against improper advertising are likely to be regarded by manufacturers as the cost of doing business, and any regulatory body that includes drug industry representatives or individuals receiving financial support from the drug industry cannot be genuinely independent. Moreover, manufacturers are now using promotional strategies that are particularly difficult to regulate. These include providing drugs at lower than the usual cost to ensure their inclusion in managed-care formularies, and using direct-to-consumer advertising to take advantage of the public's lack of sophistication in interpreting scientific evidence. Our best hope of counteracting the power and influence of the drug industry lies in regulation by government agencies, whose interest is the protection of the public.
Résumé
Comme le Dr Joel Lexchin le démontre d'une façon qui n'est que trop évidente (voir pages 351 à 356 [résumé]), les mécanismes de réglementation qui régissent la publicité sur les produits pharmaceutiques au Canada et ailleurs sont gravement compromis. Les mesures correctives que propose le Dr Lexchin ne suffisent toutefois pas. Les fabricants risquent de considérer les sanctions financières entraînées par une publicité indue comme le coût normal des affaires, et tout organisme de réglementation où siègent des représentants de l'industrie pharmaceutique ou des personnes qui reçoivent de l'aide financière d'elle ne peut être vraiment indépendant. De plus, les fabricants ont maintenant recours à des stratégies de promotion particulièrement difficiles à réglementer. Ces stratégies consistent notamment à faire une remise sur des médicaments pour en assurer l'inclusion dans les formulaires de soins dirigés et à utiliser la publicité directe aux consommateurs pour profiter du fait que le public n'est pas assez averti pour interpréter des données probantes scientifiques. Notre meilleur espoir de contrer le pouvoir et l'influence de l'industrie pharmaceutique réside dans la réglementation par des organismes gouvernementaux qui ont pour mandat de protéger la population.
| CMAJ February 1, 1997 (vol 156, no 3)
/ JAMC le 1er février 1997 (vol 156, no 3) |