Education


Éducation

Creating community agency placements for undergraduate medical education: a program description

Donald A. Wasylenki, MD; Carole A. Cohen, MD; Barbara R. McRobb, BSc

CMAJ 1997;156(3):379-83.

[résumé]


From the Faculty of Medicine, University of Toronto, Toronto, Ont.

This article has been peer reviewed.

Paper reprints may be obtained from: Dr. Donald A. Wasylenki, The Wellesley Central Hospital, 160 Wellesley St. E, Toronto ON M4Y 1J3; fax 416 926-4999; donald.wasylenki@utoronto.ca

© 1997 Canadian Medical Association (text and abstract/résumé)


See also:
  • Editorial: Demonstrating social accountability in medical education [abstract / résumé]
  • Letter: Introducing students to community health, L. Laing, J.M. Howell

    Abstract

    Program objective: To provide first- and second-year medical students with stimulating learning experiences in the community.

    Setting: Three hundred placements representing a broad array of urban community agencies providing both general and specialized health care services.

    Participants: All first- and second-year medical students at the University of Toronto (n = 354). Other participants include staff of community agencies and tutors from the Faculty of Medicine and from the community.

    Program: The Health, Illness and the Community course is mandatory and consists of 3 components. The first, in the first semester of first year, emphasizes the provision of health care in the community for individuals and populations. The second, in the second semester of first year, introduces a health promotion paradigm. The third component, throughout second year, allows students to engage in an in-depth study of the interconnection between a health problem and a social issue in a community agency setting.

    Outcomes: Students have expressed high levels of satisfaction with the community agency placements. The feedback from agencies has also been enthusiastic. Patients in the home care program have reported that visits by medical students are a positive experience.

    Conclusion: It is possible to recruit and maintain large numbers of urban community agencies as learning sites for medical students. It is hoped that this approach will help to produce socially responsive medical practitioners.


    Résumé

    Objectif du programme : Fournir aux étudiants de première et de deuxième année de médecine des expériences stimulantes d'apprentissage dans la communauté.

    Contexte : Trois cents stages dans un vaste éventail d'organismes communautaires urbains qui fournissent des services de soins de santé généraux et spécialisés.

    Participants : Tous les étudiants de première et de deuxième année de médecine de l'Université de Toronto (n = 354). Des membres du personnel d'organismes communautaires et des tuteurs de la Faculté de médecine et de la communauté y ont aussi participé.

    Programme : Le cours obligatoire Santé, maladie et la communauté comporte 3 volets. Le premier, offert au cours du premier semestre de la première année, met l'accent sur la prestation de soins de santé à des particuliers et à des populations dans la communauté. Le deuxième, donné au cours du deuxième semestre de la première année, présente un paradigme de promotion de la santé. Le troisième volet, qui dure toute la deuxième année, permet aux étudiants d'étudier en profondeur le lien entre un problème de santé et un enjeu social dans le contexte d'un organisme communautaire.

    Résultats : Les étudiants se sont dits très satisfaits des stages dans les organismes communautaires. Les commentaires des organismes ont été, eux aussi, enthousiastes. Des patients participant au programme de soins à domicile ont signalé que les visites des étudiants en médecine constituent une expérience positive.

    Conclusion : Il est possible de recruter et de garder beaucoup d'organismes communautaires urbains comme lieux d'apprentissage pour les étudiants en médecine. On espère que cette stratégie aidera à produire des praticiens responsables sur le plan social.


    | CMAJ February 1, 1997 (vol 156, no 3) / JAMC le 1er février 1997 (vol 156, no 3) |