Effective physician-patient communication and health outcomes: a review

Moira A. Stewart, PhD

Canadian Medical Association Journal 1995; 152: 1423-1433

[résumé]


Paper reprints of the full text may be obtained from: Dr. Moira A. Stewart, Centre for Studies in Family Medicine, Kresge Building, University of Western Ontario, London ON N6A 5C1.

Abstract

Objective: To ascertain whether the quality of physician-patient communication makes a significant difference to patient health outcomes.

Data sources: The MEDLINE database was searched for articles published from 1983 to 1993 using physician-patient relations as the primary medical subject heading. Several bibliographies and conference proceedings were also reviewed.

Study selection: Randomized controlled trials (RCTs) and analytic studies of physician-patient communication in which patient health was an outcome variable.

Data extraction: The following information was recorded about each study: sample size, patient characteristics, clinical setting, elements of communication assessed, patient outcomes measured, and direction and significance of any association found between aspects of communication and patient outcomes.

Data synthesis: Of the 21 studies that met the final criteria for review, 16 reported positive results, 4 reported negative (i.e., nonsignificant) results, and 1 was inconclusive. The quality of communication both in the history-taking segment of the visit and during discussion of the management plan was found to influence patient health outcomes. The outcomes affected were, in descending order of frequency, emotional health, symptom resolution, function, physiologic measures (i.e., blood pressure and blood sugar level) and pain control.

Conclusions: Most of the studies reviewed demonstrated a correlation between effective physician-patient communication and improved patient health outcomes. The components of effective communication identified by these studies can be used as the basis both for curriculum development in medical education and for patient education programs. Future research should focus on evaluating such educational programs.

See also: "Communication research"


Résumé

Objectif : Déterminer si la qualité de la communication médecin-patient a un effet important sur la santé du patient.

Sources de données : On a cherché, dans la base de données MEDLINE, des articles publiés entre 1983 et 1993 en utilisant l'expression «physician-patient relations» comme principale rubrique médicale. On a aussi passé en revue plusieurs bibliographies et actes de conférences.

Sélection d'études : Essais contrôlés et randomisés et études analytiques de communications médecin-patient où la santé du patient était une variable du résultat.

Extraction des données : On a consigné les renseignements suivants au sujet de chaque étude : taille de l'échantillon, caractéristiques du patient, contexte clinique, éléments de la communication évalués, résultats mesurés chez le patient et orientation et importance de tout lien constaté entre des aspects de la communication et les résultats chez le patient.

Synthèse des données : Sur les 21 études qui répondaient aux critères finals d'examen, 16 ont fait état de résultats positifs, 4 de résultats négatifs (c'est-à-dire peu importants) et 1 n'était pas concluante. La qualité de la communication à la fois pendant l'établissement de l'histoire de cas au cours de la visite et pendant la discussion du plan de traitement influe sur la santé des patients. Les résultats affectés étaient, par ordre décroissant de fréquence, la santé affective, le règlement des symptômes, la fonction, les mesures physiologiques (par exemple, tension artérielle et glycémie) et le contrôle de la douleur.

Conclusions : La plupart des études examinées ont démontré l'existence d'un lien entre l'efficacité de la communication médecin-patient et l'amélioration de la santé du patient. On peut se baser sur les éléments d'une communication efficace définie dans le cadre de ces études pour élaborer un programme d'études en médecine et un programme d'éducation des patients. Les recherches à venir devraient viser avant tout à évaluer ces programmes d'éducation.

Voir aussi: "Recherche sur la communication"


CMAJ May 1, 1995 (vol 152, no 9) / JAMC le 1er mai 1995 (vol 152, no 9)