Communication research

Patricia Huston, MD, MPH

Canadian Medical Association Journal 1995; 152: 1371

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If you have ever felt that you were speaking at cross-purposes with a patient and getting nowhere, good news is at hand. Learning effective communication skills can increase the probability of a good health outcome in physician-patient interactions. In this issue (see pages 1423 to 1433 [abstract]) Dr. Moira A. Stewart reports on her critical review of research into physician-patient communication. The evidence suggests that if physicians carefully elicit their patients' concerns, understanding of the problem and expectations this can significantly reduce patient distress and anxiety. Even more impressive is the evidence suggesting that patients' perception that they have conveyed their concerns about and their understanding of the problem fully can have a positive effect on their health and functional status. Finding ways to promote effective communication skills among our patients appears to be critical.

Interprofessional communication has also come under study. If you have ever felt frustrated by not knowing basic information about a patient's recent hospital admission because the discharge summary was not sent, was delayed or arrived incomplete, you are not alone. Drs. Carl van Walraven and Anthony L. Weinberg (see pages 1437 to 1442 [abstract]) describe their quality assessment of a discharge summary system at two university-affiliated hospitals. They found major deficiencies in both the completeness of the summaries and the efficiency in generating and distributing them. They suggest a standardized discharge summary that would undoubtedly improve completeness. How to improve the chances of the summary ending up on your desk in a timely manner is another challenge.

On the whole, I am heartened by the new developments in the field of communication research. Opportunities are needed to present this information in a continuing medical education format. Although a creative aspect will always remain, communication is becoming more than an "art" in medicine. It is becoming a science.


Si vous avez déjà senti que vous parliez à contre-courant avec un patient et que vous n'aboutissiez nulle part, nous avons de bonnes nouvelles pour vous. L'acquisition de techniques de communication efficace peut améliorer la probabilité d'un bon résultat sur la santé dans les interactions médecin patient. Dans ce numéro (voir pages 1423 à 1433 [résumé]), Mme Moira A. Stewart présente un compte rendu de l'examen critique qu'elle a fait de recherches sur la communication médecin patient. Tout indique que si les médecins amènent avec soin leurs patients à formuler leurs préoccupations, leur compréhension du problème et leurs attentes, cela peut réduire considérablement la détresse et l'anxiété qu'ils ressentent. Des preuves encore plus impressionnantes indiquent que si un patient croit avoir fait part de ce qui le préoccupe à l'égard du problème et de sa façon de le comprendre, cela peut avoir un effet favorable sur son état de santé et son état fonctionnel. Il semble crucial de trouver des façons de promouvoir les techniques de communication efficace chez nos patients.

La communication entre professionnels a aussi fait l'objet d'une étude. Si vous avez déjà ressenti de la frustration à cause du manque d'information de base sur l'hospitalisation récente d'un patient parce que le résumé à la sortie n'a pas été envoyé, a été envoyé en retard ou était incomplet, vous n'êtes pas seul. Les Drs Carl van Walraven et Anthony L. Weinberg (voir pages 1437 à 1442 [résumé]) décrivent leur évaluation de la qualité d'un système de résumés à la sortie de deux hôpitaux universitaires. Ils ont découvert d'importantes lacunes à la fois dans l'aspect complet des résumés et dans l'efficience de la production et de la distribution de ces documents. Ils proposent un résumé normalisé qui rendrait certainement les dossiers plus complets. L'amélioration des chances que le résumé aboutisse rapidement à votre bureau constitue un autre défi.

Dans l'ensemble, les progrès récents réalisés dans le domaine des recherches en communication me réjouissent. On a besoin de possibilités de présenter ces renseignements dans un contexte d'éducation médicale continue. Même s'il y a toujours un aspect créateur, la communication devient plus qu'un «art» en médecine. Elle devient une science.


CMAJ May 1, 1995 (vol 152, no 9) / JAMC le 1er mai 1995 (vol 152, no 9)