CMAJ/JAMC Editorial
Éditorial

 

Bus rounds: a new approach to community-based medical education

John F. Seely, MD

CMAJ 1997;157:701-2

[ résumé ]


Dr. Seely is Professor of Medicine, Faculty of Medicine, University of Ottawa, Ottawa, Ont.

Reprint requests to: Dr. John F. Seely, Professor of Medicine, Faculty of Medicine, University of Ottawa, SC0-Bruyère, 43 Bruyère St., Ottawa ON K1N 5C8; fax 613 562-4226; jseely@scohs.on.ca

© Canadian Medical Association (text and abstract/résumé)


Abstract

There are still all too few programs in our faculties of medicine that meaningfully expose students and residents to the demands of patient care in the community. The innovative method of delivering community-based education in palliative care described in this issue by Dr. Eduardo Bruera and colleagues (page 729) should therefore be commended. Teaching rounds are conducted by bus to enable participants - including practising physicians, nurses, residents and medical students — to assess patients in their homes or long-term care facilities. Travel time is spent discussing the cases and reviewing relevant journal articles. By taking a contextual, multidisciplinary approach, this program provides valuable first-hand exposure to the realities of practice in the community.


Résumé

Nos facultés de médecine offrent encore trop peu de programmes qui exposent vraiment les étudiants et les résidents aux exigences qu'entraîne le soin des patients dans la communauté. La façon novatrice de donner de la formation communautaire en soins palliatifs décrite dans le présent numéro par le Dr Eduardo Bruera et ses collaborateurs (page 729) mérite donc des louanges. Les leçons cliniques se déroulent par autobus afin de permettre aux participants -- médecins actifs, infirmières, résidents et étudiants en médecine -- d'examiner des patients chez eux ou dans des établissements de soins de longue durée. Le temps de déplacement sert à discuter des cas et à revoir des articles de journaux pertinents. Par sa démarche multidisciplinaire contextuelle, ce programme offre aux participants une exposition directe précieuse aux réalités de la pratique dans la communauté.

Comments Send a letter to the editor responding to this article
Envoyez une lettre à la rédaction au sujet de cet article

| CMAJ September 15, 1997 (vol 157, no 6) / JAMC le 15 septembre 1997 (vol 157, no 6) |