CMAJ/JAMC Education
Éducation

 

Bus rounds for palliative care education in the community

Eduardo Bruera, MD; Pat Selmser, BScN; Jose Pereira, MD; Carleen Brenneis, BScN, MPH

CMAJ 1997;157:729-32

[ résumé ]


From the Edmonton Regional Palliative Care Program, Division of Palliative Care Medicine, University of Alberta, Edmonton, Alta.

This article has been peer reviewed.

Reprint requests to: Dr. Eduardo Bruera, Director, Palliative Care Program, Grey Nuns Community Hospital and Health Centre, 1100 Youville Dr. W, Edmonton AB T6L 5X8; fax 403 450-7700

© Canadian Medical Association (text and abstract/résumé)


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Abstract

Increasingly, patients with cancer are dying at home and in continuing care facilities. The purpose of bus rounds is to provide continuing education to physicians and nurse palliative care consultants, to familiarize family physicians with the delivery of care in these settings and to educate family medicine and specialty residents as well as medical students. A total of 18 4-hour bus rounds took place during 1996. A mean of 13 (range 9 to 17) participants attended, to discuss a mean of 3.5 (range 2 to 4) patients and 4.5 (range 3 to 8) journal articles. A questionnaire was filled out anonymously by 18 first-time medical and 24 first-time nursing participants. On a scale from 1 (worst) to 5 (best), they gave the rounds an overall rating of 5 (range 4 to 5). The mean cost per round was $245.40. The authors conclude that bus rounds provide an opportunity for intensive exposure to community-based learning for physicians, nurses and students and are highly satisfactory from the participants' perspective.


Résumé

De plus en plus de patients atteints du cancer meurent chez eux et dans des établissements de soins continus. Les visites cliniques par autobus visent à donner de l'éducation continue aux médecins et aux conseillers en soins infirmiers palliatifs, à initier les médecins de famille à la prestation de soins dans de tels contextes et à former des résidents en médecine familiale et dans des spécialités, ainsi que des étudiants en médecine. Il y a eu au total 18 visites cliniques par autobus d'une durée de 4 heures en 1996. Ces visites ont regroupé en moyenne 13 (de 9 à 17) participants qui ont discuté en moyenne du cas de 3,5 (de 2 à 4) patients et de 4,5 (de 3 à 8) articles de journaux. Dix-huit étudiants en médecine et 24 étudiants en soins infirmiers qui y ont participé pour la première fois ont rempli un questionnaire anonyme. Sur une échelle de 1 (pire) à 5 (meilleur), ils ont accordé aux visites cliniques une cote globale de 5 (de 4 à 5). Chaque visite a coûté en moyenne 245,40 $. Les auteurs concluent que les visites cliniques par autobus offrent aux médecins, aux infirmières et aux étudiants une occasion d'exposition intensive à une expérience d'apprentissage dans la communauté et sont très satisfaisantes pour les participants.

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| CMAJ September 15, 1997 (vol 157, no 6) / JAMC le 15 septembre 1997 (vol 157, no 6) |