Sur la Satisfaction des Etudiants dans un Contexte de Formation à Distance: La Télé-université

Jeanpierre Masson

Abstract


Why is it that students enrolled at a distance education institution do not register for a second course and even withdraw from the first course they are taking, even though they declare themselves satisfied with the course offered and with the proposed pedagogical material? Must we conclude that reregistering of students has nothing to do with their degree of satisfaction? Or should we reconsider our surveys concerning students' satisfaction? The author suggests taking a second look at the concept of satisfaction, and he devises various hypotheses allowing one to understand a behavior pattern which at first glance appears aberrant. He also suggests a new approach to the evaluation of students' satisfaction.
Abstract

Comment expliquer que des étudiants inscrits à une institution de formation à distance ne se réinscrivent pas à un second cours ou même abandonnent le premier cours qu'ils suivent quand ces mêmes étudiants se déclarent satisfaits du cours offert, du matériel pédagogique proposé? Faut-il croire que la réin- scription d'un étudiant n'est en rien reliée à son degré de satisfaction? Ou faut-il remettre en question les enquêtes portant sur la satisfaction des étudiants? L'auteur propose une réflexion sur le concept de satisfaction et formule diverses hypothèses permettant de comprendre un comportement qu'à première vue, certains pourraient qualifier d'aberrant. Il suggère aussi une nouvelle approche à l'évaluation de la satisfaction des étudiants.

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PID: http://hdl.handle.net/10515/sy51c1tv4

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