University Faculty and Student Perceptions of Web-Based Instruction

Martha Daugherty, Barbara Funke

Abstract


The purpose of this investigation was to examine perspectives of university faculty and students currently involved in one medium of distance education, Web-based instruction. Students and faculty were surveyed on the advantages, disadvantages, and general effectiveness of using the Internet as a teaching and learning tool. Findings indicated that the student benefits included (a) meaningful learning of technology through the integration of course content and computer applications, (b) increased access to the most current and global content information available, (c) increased motivation, and (d) convenience. Faculty reported a wide range of challenges in the development and delivery of Web-based instruction. The most frequently identified barriers included (a) lack of technical support, (b) lack of software/adequate equipment, (c) lack of faculty/administrative support, (d) the amount of preparation time required to create assignments, and (e) student resistance. In addition, faculty respondents consistently identified convenience and improved learning as advantages for students enrolled in Web-based instruction.

Cette enquête visait à examiner les perceptions de professeurs et d’étudiants universitaires utilisant le web comme mode d’éducation à distance. Leurs avis sur les avantages, les désavantages et l’efficacité du web en tant qu’outil d’enseignement et d’apprentissage ont été recensés. Au nombre des avantages pour les apprenants, on a cité : (a) un apprentissage fructueux de la technologie grâce à l’intégration des contenus de cours et des applications informatiques, (b) un accès accru aux contenus informationnels les plus récents à l’échelle de la planète, (c) une motivation accrue, et (d) la commodité. Le corps enseignant citait une large gamme de difficultés tant à développer qu’à dispenser une formation basée sur l’usage du web. Au nombre des obstacles les plus souvent cités, on trouve : (a) une insuffisance de soutien technique, (b) une insuffisance de logiciels ou d’équipements adaptés, (c) une insuffisance de soutien professoral ou administratif, (d) le temps de préparation exigé par la conception des travaux pratiques, et (e) la résistance des étudiants. Les professeurs interrogés ont également, et systématiquement, cité parmi les avantages pour les étudiants la commodité et une amélioration de l’apprentissage.

Keywords


learner perceptions, web-based instruction, barriers, faculty perceptions

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