The Effectiveness of Online Paired Mentoring for Beginning Science and Mathematics Teachers

Linda Simonsen, Jennifer Luebeck, Lawrence Bice

Abstract


In an ongoing multi-state program, computer-mediated communication (CMC) provides a platform for content-based mentoring for beginning science and mathematics teachers. As they engage in the program curriculum, which is enacted almost exclusively online, mentor-mentee pairs also communicate freely in an unstructured private discussion called Pair Place. This study examines the nature and quality of the Pair Place discussions generated by 19 mentor-mentee pairs over the course of an academic year. Content analysis of over 1600 postings reveals noteworthy patterns in the types of teacher knowledge discussed as well as the levels of social co-construction of knowledge achieved. Differences between mentors and mentees as well as between new and continuing mentees in the program are discussed.

Résumé
Dans un programme multiple continu, la communication assistée par ordinateur (CAO) fournit aux enseignants en sciences et en mathématiques débutants, une plateforme pour un mentorat fondé sur le contenu. À mesure qu’ils s’engagent dans le curriculum du programme, lequel se déroule presqu’exclusivement en ligne, les jumelages mentor-mentoré communiquent aussi librement par le biais d’une discussion privée déstructurée appelée la Place des Pairs. La présente étude porte sur la nature et la qualité des discussions à la Place des Pairs générées par 19 jumelages mentor-mentoré au cours de l’année universitaire. L’analyse du contenu de plus de 1600 affichages révèle des tendances qui méritent d’être soulignées concernant les sortes de savoir enseignant discutés de même que les niveaux de co-construction sociale du savoir atteints. Les différences entre les mentors et les mentorés, de même que celles entre les nouveaux mentorés et ceux poursuivant déjà le programme font l’objet d’une discussion.

Keywords


Online mentoring, mathematics teachers, online discussion

Full Text:

PDF HTML


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.