Core and comprehensive health care services: 3. Ethical issues

Douglas M. Sawyer, MD, FRCPC; John R. Williams, PhD

Canadian Medical Association Journal 1995; 152: 1409-1411

[résumé]


Paper reprints of the full text may be obtained from: Dr. John R. Williams, Department of Ethics and Legal Affairs, Canadian Medical Association, PO Box 8650, Ottawa ON K1G 0G8.

Abstract

The CMA's Working Group on Core and Comprehensive Health Care Services recognizes ethics to be one of the three key factors in determining which services should be publicly funded. The role of ethics is to identify and make explicit the principles and values, at individual and societal levels, that lie behind judgements and positions. Two types of ethical issues are addressed: one deals with the criteria for these services and the other with the process to be followed. The five ethical criteria discussed are fairness, age, lifestyle, the identifiable versus the statistical patient, and futility. An ethical process incorporates appropriate roles for the public, physicians and payers (government) and accountability of all participants. A provided checklist for determining a fair process asks such questions as Do potential users of a service, its providers and the public have an adequate say in the decision about whether the service should be publicly funded? Are the reasons for the decision communicated to those affected by it? and Is the service being denied to potential users on the basis of unfair discrimination or lifestyle?

See also:
1. Introduction to the Canadian Medical Association's decision-making framework
2. Quality-of-care issues


Résumé

Le Groupe de travail de l'AMC sur les services de base et l'intégralité reconnaît que l'éthique est un des trois principaux facteurs qui jouent lorsqu'il s'agit de déterminer quels services devraient être financés par l'État. L'éthique sert à définir et à préciser clairement les principes et les valeurs, au niveau de la personne et de la société, qui sous-tendent les jugements et les prises de position. On aborde deux types de questions éthiques : il y a d'abord les critères à l'égard de ces services et, ensuite, le processus à suivre. Les cinq critères éthiques abordés sont l'équité, l'âge, le mode de vie, le patient identifiable par rapport au patient statistique et la futilité. Un processus éthique comporte des rôles appropriés pour la population, les médecins et les payeurs (gouvernement) et l'obligation, pour tous les participants, de rendre des comptes. On trouve, dans une liste de contrôle qui aide à déterminer l'équité d'un processus, des questions comme les suivantes : les utilisateurs éventuels d'un service, ses fournisseurs et la population ont-ils suffisamment leur mot à dire dans la décision lorsqu'il s'agit de déterminer si le service devrait être financé par l'État? Les motifs de la décision sont-ils communiqués à ceux qu'elle touche? Refuse-t-on le service à des utilisateurs éventuels à cause d'une discrimination injuste ou de leur mode de vie?

Voir aussi :
1. Introduction to the Canadian Medical Association's decision-making framework
2. Quality-of-care issues


CMAJ May 1, 1995 (vol 152, no 9) / JAMC le 1er mai 1995 (vol 152, no 9)