Montreal,
5 October 1998
To whom it
may concern,
Between 1970
and 1990, Mr. François Brault directed approximately thirty documentary
films on the sacred arts of Quebéc for the National Film Board
of Canada. I, alongside many colleagues from the Department of Art History
at Concordia University, collaborated on the scripting of several of these
films. During location hunts and filming, François Brault took
nearly 100,000 slides of architectural as well as movable works of religious
art.
This major
photographic reserve was acquired by Concordia University in 1995. The
acquisition of the Brault collection, alongside that of the Hayward collection
a few years earlier in 1983, marks the University's desire to document
in its entirety the past art of Quebéc and Canada. Still, to acquire
is one thing, to make available is another.
We now possess
an important bank of images that is not easily accessible. I have long
ago stopped counting the numerous phone requests for access to the Brault
collection requests that must be refused since we have neither the personnel
nor the time to cater to them. One should not overlook the fact that,
at the moment, this is the largest resource of its sort available to the
general public. The Digital Collections programme offers a valuable alternative
for those interested in Canadian religious art. This project aims to make
accessible portions of the Brault and Hayward collections which highlight
individual sculptors such as the Levasseurs, Héberts, Bolvin, Jobin
and Laliberté. This short list reflects only a small sample of
what could eventually be found on a The Digital Collections site.
It is evident
that, as a professor I can only be delighted by the prospect of having
the Brault and Hayward collections available on a The Digital Collections
site.
Yours sincerely,
Jean Bélisle
Professor
Department of Art History
Concordia University
|
Montréal,
le 5 octobre 1998
A` qui
de droit
Entre
1970 et 1990, Monsieur François Brault réalisa pour le compte
de l'Office national du film du Canada près d'une trentaine de
documentaires sur les arts sacrés au Québec. J'ai ainsi
plusieurs de mes collègues du département d'histoire de
l'art de Concordia travaillé à la scénarisation de
plusieurs de ces films. Lors des repérages et tournagesFrançois
Brault a pris près de 100,000 diapositives d'oeuvres d'art religieux
tant architecturales que mobilières. Cette importante banque de
photographies a été acquise par l'Université Concordia
en 1995. L'acquisition de la collection Brault ainsi que celle de la collection
Hayward quelques années plus tôt en 1983, constitue l'expression
du désir de l'Université de documenter l'art ancien du Québec
et du Canada dans son ensemble. Mais collectionner est une chose et diffuser
en est une autre. Nous disposons actuellement d'une importante banque
d'images innaccessibles. Je ne compte plus les demandes téléphoniques
pour avoir accès à la collection Brault (demandes qui soit
dit en passant sont refusées car nous n'avons ni le personnel ni
le temps pour y répondre). Il ne faut pas oublier qu'actuellement,
il n'existe aucune ressource aussi vaste accessible au public en général.
Le programme des Collections numérisées offre une alternative
très valable pour qui s'intéresse à l'art religieux
canadien. Le présent projet vise à rendre accessible la
partie des collections Brault et Hayward qui se rattache à des
sculpteurs individuels tel les Levasseur, Bolvin, Jobin, Hébert
et Laliberté. Cette courte énumération ne représente
qu'un faible échantillonnage de ce qui pourrait être placé
dans un site Collections numérisées. Il va sans dire qu'
à titre de professeur je ne peux qu' être enthousiasmé
par la perspective de voir les collections Brault et Hayward accessible
sur un site des Collections numérisées. Je demeure votre
tout dévoué.
Jean Bélisle
professeur
département d'histoire de l'art
Université Concordia
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