Canadian Sculpture from the Hayward and Brault Collections
Database
Dialogue
   

Montreal, 5 October 1998

To whom it may concern,

Between 1970 and 1990, Mr. François Brault directed approximately thirty documentary films on the sacred arts of Quebéc for the National Film Board of Canada. I, alongside many colleagues from the Department of Art History at Concordia University, collaborated on the scripting of several of these films. During location hunts and filming, François Brault took nearly 100,000 slides of architectural as well as movable works of religious art.

This major photographic reserve was acquired by Concordia University in 1995. The acquisition of the Brault collection, alongside that of the Hayward collection a few years earlier in 1983, marks the University's desire to document in its entirety the past art of Quebéc and Canada. Still, to acquire is one thing, to make available is another.

We now possess an important bank of images that is not easily accessible. I have long ago stopped counting the numerous phone requests for access to the Brault collection ­ requests that must be refused since we have neither the personnel nor the time to cater to them. One should not overlook the fact that, at the moment, this is the largest resource of its sort available to the general public. The Digital Collections programme offers a valuable alternative for those interested in Canadian religious art. This project aims to make accessible portions of the Brault and Hayward collections which highlight individual sculptors such as the Levasseurs, Héberts, Bolvin, Jobin and Laliberté. This short list reflects only a small sample of what could eventually be found on a The Digital Collections site.

It is evident that, as a professor I can only be delighted by the prospect of having the Brault and Hayward collections available on a The Digital Collections site.

Yours sincerely,

Jean Bélisle
Professor
Department of Art History
Concordia University

Montréal, le 5 octobre 1998

A` qui de droit

Entre 1970 et 1990, Monsieur François Brault réalisa pour le compte de l'Office national du film du Canada près d'une trentaine de documentaires sur les arts sacrés au Québec. J'ai ainsi plusieurs de mes collègues du département d'histoire de l'art de Concordia travaillé à la scénarisation de plusieurs de ces films. Lors des repérages et tournagesFrançois Brault a pris près de 100,000 diapositives d'oeuvres d'art religieux tant architecturales que mobilières. Cette importante banque de photographies a été acquise par l'Université Concordia en 1995. L'acquisition de la collection Brault ainsi que celle de la collection Hayward quelques années plus tôt en 1983, constitue l'expression du désir de l'Université de documenter l'art ancien du Québec et du Canada dans son ensemble. Mais collectionner est une chose et diffuser en est une autre. Nous disposons actuellement d'une importante banque d'images innaccessibles. Je ne compte plus les demandes téléphoniques pour avoir accès à la collection Brault (demandes qui soit dit en passant sont refusées car nous n'avons ni le personnel ni le temps pour y répondre). Il ne faut pas oublier qu'actuellement, il n'existe aucune ressource aussi vaste accessible au public en général. Le programme des Collections numérisées offre une alternative très valable pour qui s'intéresse à l'art religieux canadien. Le présent projet vise à rendre accessible la partie des collections Brault et Hayward qui se rattache à des sculpteurs individuels tel les Levasseur, Bolvin, Jobin, Hébert et Laliberté. Cette courte énumération ne représente qu'un faible échantillonnage de ce qui pourrait être placé dans un site Collections numérisées. Il va sans dire qu' à titre de professeur je ne peux qu' être enthousiasmé par la perspective de voir les collections Brault et Hayward accessible sur un site des Collections numérisées. Je demeure votre tout dévoué.

Jean Bélisle
professeur
département d'histoire de l'art
Université Concordia

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