Canadian Sculpture from the Hayward and Brault Collections
Database
Dialogue
   
LEXICON - LEXIQUE

Abstraction: non figurative art: art in which the depiction of objects in nature is Emanuel Hahn. Memoriessubordinated or entirely discarded.

 

Abstractionnisme: art non figuratif. Il ne cherche pas à représenter le réel.

 

 

 

Alabaster: soft, fine grained translucent stone: white or pastel coloured gypsum, often with streaks of deeper colour: breaks and scratches easily.

Albâtre: variété de gypse d'un blanc immaculé utilisée pour sculpter de petits objets.

 

Frances Loring. Osgoode Hall War Memorial (The figure represents Grief.)

 

Allegorical figure: personification or representation
which symbolizes a concept such as Love, Heroism, Death, War, Victory etc.



Allégorie: figure peinte ou sculptée représentant une idée abstraite: la Mort, le Jour, la Justice, etc.

 

 

 

 

 

Alloy: mixture of metals that usually benefits from the best qualities of each of the separate ingredients..

Alliage: combinaison d'éléments (métalliques ou non) à un métal de base et qui présente les caratéristiques de l'état métallique.

 

Architectural sculpture: an integral part of a building or sculpture createdLoring Toronto (CAN) St. Michael's Hospital: Exterior entrance decoration especially to decorate or embellish an architectural structure.

 

Sculpture décorative: conçue pour s'intégrer
à un édifice, un monument, etc et qui s'accorde en tant que lignes et effets avec la portion d'édifice.
Coeur de Lion MacCarthy. Post Office

Cléophas Soucy

 

Sculpture ornementale: représentant les motifs conventionnels, stylisés.

 

 

 

 

 

 

Armature: support, frame or structure upon or around which a sculptural form may be built: the armature for a single sculpture may be constructed out of many Bartholdi. Liberté éclairant le  monde. Diagram. Charpente  de M. Eiffeldifferent materials such as metal, wood, or plastic, sometimes with small pieces suspended from wires (called papillons).

 

Armature: Ensemble d'éléments destinés à accroître la rigidité d'une pièce ou d'un ouvrage. Charpente en fer ou en bois qui sert à soutenir intérieurement l'oeuvre

 

 

 

 

Eleanor Milne.  St. Joseph with lyre teaching Jesus and St. John in childhood

 

 

 

 

 

Bas relief: the lowest degree of relief, in which all the carving lies within the hollowed-out area below the surface plane, and through an illusion of depth and roundness, looks like raised relief. See also Relief.

Bas relief: sculpture faisant peu saillie par rapport au bloc qui lui sert de support. Voir aussi Relief.

 

 

 

Bozzetto see/voir Maquette.

 

 

Suzor-Coté. Women of Caughnawaga Bronze: metal alloy that combines tin and copper: Bronze has been used in sculpture for over five thousand years. See also Casting.

Jacobine Jones. Horse

 

 

 

 

 

Bronze: alliage de cuivre et d'étain. Bronze était le premier métal utilisé en sculpture, connu depuis c.3000 a.c. Voir aussi Fonte.

 

Emanuel Hahn. Bust

Bust: sculpted portrait or representation consisting of head and part of shoulders.

Buste: peinture, sculpture représentant la tête et la partie supérieure du corps humain.

 

 

 

 

 

 

 

Frances Loring carving Eskimo Mother and Child Carving: subtractive process, direct method: cutting of a shape, figure or design out of a solid material such as a block of stone or wood: cutting away material. An indirect method of carving used since the 19th century makes use of a pointing machine (See Pointing).

Eleanor Milne carving the Seven Seals (Book of Revelations) wood relief





Taille
: sculpture sur bois: taille direct; travailler, tailler, orner avec ciseau, etc. dans une matière dure.

 

 

 

 

 

Casting: additive process, indirect method: 1. reproducing a sculptural form: usually refers to pouring liquid plaster, metal or glass into a mould where it hardens, in contrast to pressing a more solid material into a mould (which is called moulding)
2. Cire perdue/Lost wax: method of casting metal or glass in a mould, the cavity of which, (or the positive of the form) is formed with wax which is then melted or burned off and displaced by the molten metal or glass: the process of filling space between the core and mould after the wax layer has been melted off through a vent when a molten material is poured into the mould: process has been used since ancient times.
3. Sand casting: a process of metal casting with foundry sand (refractory sand with binding qualities) packed around a plaster model or cast to form a mould or negative of the original sculpture. See also Foundry; Mould.

 

 

 

Fonte: coulage et moulage; fabriquer un objet avec du métal ou d'alliage fondu et moulé. On a besoin d'un modèle à vraie grandeur qui sert à réaliser le moule. 2. Fonte à cire perdue: modèle en cire est détruite par réchauffement à 100 c pour permettre à un métal liquide de prendre sa place. Ce procédé traditionel est très ancien.
3. Fonte au sable
: moulage au sable. Le modèle est retiré du moule avant la coulée. Dans la méthode traditionelle le moule est détruite au moment de l'extraction de la sculpture. Voir aussi Fonderie; Moule.

 

Frances Loring modeling clay bust Clay: natural earth material with various applications in sculpture: a material that can be manipulated or moulded by hand, when moist. It can be dried in the air or fired in a kiln to make it a permanent relatively nonporous material: used for the direct process of modelling: clay models are used for the indirect process of casting.

Argile:
terre onctueuse; impregnée d'eau se transforme en une pâte imperméable et plastique.

 

 

Walter Allward. Vimy Ridge Memorial model Commemorative monuments: monuments with local, regional or international political, cultural or artistic significance: monuments that commemorate a certain event. See also Monumental.

Alfred Laliberté. Monument aux patriotes de 1837

 

 

 

 

 

 


Monument commémoratif
: sculpture édifié pour conserver la mémoire d'un grand événement ou d'une groupe ou d'un individu illustre.

 

Composition: organization of forms in a work of art: in sculpture, refers principally to the balance and relation of mass, volume, shapes and spaces.

Composition: respectant des principes formels et iconographiques.

 

Contrapposto: Italian word for "set against." Method developed by the Greeks to represent freedom of movement in a figure. Parts of the body are placed asymmetrically in opposition to each other around a central axis.

Contraposte (Contrapposto): dans le hanchement contrarié; l'épaule placée au-dessus de la jambe qui supporte le corps, ramonte l'axe du torse est incliné dans le sens opposé à celui de la jambe posant

 

Emanuel Hahn. Beethoven: death mask Death mask: cast taken of a person's face after death. See also Life mask

 

Masque mortuaire: relief indépendant du visage d'un mort (moulage sur nature) Voir aussi Masque moulé sur le vif.

 

 

 

 

 

 

Equestrian statue: sculpture/sculptural groups consisting of horse and rider.

Statue équestre: Statue qui représent un homme ou une femme à cheval.

 

Frances Loring. Family group Figurative: referring to the human form or shape: reproduction of elements as they exist in life, as opposed to abstraction.

 

Figuratif: qui représente les formes des objets par opposition à l'art non figuratif.

 

 

 

 

 

 

 

 

Figurine (Statuette): sculptural representation of humans or animals at half or less than half life-size.

Figurine: Petite statue d'une hauteur n'excédant pas 25 cm Statuette: Statue mesurant entre 25 et 80 cm de hauteur.

 

Foundry: Shop where metal sculpture is cast in moulds. Gases given off by molten metals are siphoned off through a series of runners and risers: Furnace temperature for melted bronze is 1010 C. or 1880 F. See also Casting, Mould

Fonderie: atelier où des opérations pour l'exâtion des oeuvres sculptées en métal fondu. Voir aussi Fonte, Moule.

 

Frieze: wide flat band encircling part or all of a building facade or part of an interior or exterior wall, often decorated with relief carvings or ornamentation.

Frise: surface formant une bande continuée; l'entablement entre l'architrave et la corniche.

 

Frances Loring. The goalkeeper
Freestanding
(in the round): sculpture standing alone, usually on a pedestal or base: sculpture not attached to a background or wall (in contrast to Relief).
Frances Loring. The goalkeeper

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ronde bosse: sculpture qui peut être considérée d'autant de pointe de vue qu'il y a de points dans l'espace qui l'environne (par opposition à Relief).

 

 

Funerary sculpture: produced for rituals commemorating the dead or as an individual expression of grief: sculpture used in, or associated with, the rites of burial to document, revere, represent and identify the dead such as Tombstones, effigies, urns, etc.
Henri Hébert. Charles-Théodore Viau monument funéraire

Monument funeraire: élevé à la mémoire d'un mort.

 

 

Granite: very hard and durable stone: can average over 350 to 400 million years old and range in colour from black, grey, pale to dark pink, yellow to vibrant red.

Granite: roche crystalline, très dure, noire, blanche, rose ou rouge.

 

In the round see Freestanding

 

Life mask: cast of the face or whole head of a living person. See also Death mask

Masque moulé sur le vif: moulage du visage (moulage sur nature). Voir aussi Masque mortuaire

 

Limestone: sedimentary rock composed of carbonate of lime: a form of calcium carbonate which can be carved on its own or ground up to make plaster when mixed with sand. See also Plaster.

Calcaire: Roche sédimentaire, calcaires tendres ou calcaires durs. Peut être la base du plâtre (q. v.).

 

Lost wax method: technique of casting. See Casting Cire perdue.

 

Low relief see Relief

 

E. Soucy in workroom? Maquette (Bozzetto): scale model for large sculpture or a simple three dimensional sketch of a work.

 

 

Frances Loring with Borden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maquette (Bozzetto): ébauche en réduction d'une oeuvre définitive; modèle à trois dimensions.

 

 

 

Marble: hard, crystalline form of calcium carbonate (hard limestone) capable of taking a high polish. Often white yet can also be various colours, frequently veined with colour. Used for sculpture since ancient times

Marbre: Calcaire cristallin métamorphisé, souvent veiné, dont les colorations variant.

 

Frances Loring CNE medal [recto] Medal: small piece of metal (usually gold silver or bronze) bearing a relief on one or both sides; unlike coins they are cast, not struck or stamped
Elzéar Soucy.  Médaillon (oval) nativité de la Ste. Vièrge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Médaille: Pièce de métal frappée en l'honneur d'un personnage illustre ou commémorant un événement important.

 

 

Modelling: additive process, direct method. Manipulation of soft, pliable, malleable material such as clay or wax.

Modelage: Le modelage par adjonction de matière consiste à poser les unes contre les autres des petites portions d'un matériau plastique et à les écraser avec les doigts ou avec un outil. Le modelage par suppression de matière consiste à dégager une forme en creusant progressivement en argile ou en plâtre à l'aide de divers outils comme la spatule.

 

Modelling clay: 1. any clay which can be modelled or thrown 2. non-hardening clay containing various additives, also known as plastiline. See also Clay

Pâte à modeler: molle, facile à pétrir. La Plastilene était inventée par Tschudi au 20me s. Voir aussi Argile.

 

Alfred Howell with his model for the Merritt Memorial Monumental (monumentality): 1. work that is, or gives the impression of being large in size or stature; grand, massive and apparently permanent like a monument, regardless of actual size 2. a work intended to celebrate and preserve the memory of a person, event or idea (i.e., a monument to...). See also Commemorative monument.

 

Monumental: 1. imposant de grandeur, de proportions etc. 2. les ouvrages d'art qu'ils sont intéressant pour la collectivité publique. Voir aussi Monument commémoratif

 

 

 

 

 

Mould: hollow (or negative) container used in casting to shape material allowed to harden in it. A typical mould is made of Plaster of Paris: A waste mould can only be used once because it is detroyed when removing the cast. Piece moulds may be reused. See also Casting, Foundry

Moule (Negatif) : corps solide creusé qui donne sa forme à la matière fluide quand elle se solidifié. Voir aussi Fonderie Fonte

 

Papillion: petits morceaux de bois, assemblés en forme de croix, attachés à des clous ou à l'armature. See Armature

 

Patina: coating or covering produced by age, such as gloss on wood or green incrustation on bronze: oxidation of bronze or copper through water, chemicals or acids, to produce different surface textures and colours. See also Verdigris.

Patine: certains traitements de surface ou une transformation naturelle (comme la sulfuration à cuivre) qui donne un lustre particuliar. Voir aussi Verdigris.

 

Plaster: fine white powder, which when mixed with water to a paste or creamy consistency, sets to a hard, cohesive mass: gypsum plaster used for sculpture is called Plaster of Paris because gypsum came from around Paris, France: Plaster, concrete and papier-maché are considered permanent forms of modelling since they do not need to be cast.

Plâtre: détrempé dans l'eau le plâtre forme une pâte plastique utilisée pour la confection des moules, des moulages ou des modelages.

 

Plastiline Voir Pâte à modeler

 

Pointing: used for the indirect method of carving: transposes strategic measurements on the surface of sculpture to reproduce, enlarge or reduce it. A pointing machine has adjustable metal arms which mechanically transfer and/or adjust measurements from all over the surface of a model to block of wood or stone. Rodin used this method. Enables skilled workers to carve replicas of a sculptor's original handmade sculpture.

Mettre-aux-points: établir des points de repère sur un modèle à trois dimensions et les reporter sur le bloc à tailler pour faciliter le taillage.

 

 

 

 

Relief: 1. any work in which the figures project from a background. Reliefs are classified by the degree of projection 2. High relief: relief carved deeply enough to suggest parts are almost detached from the surrounding support 3. Low relief: figures that project less than half of their true depth from the background. See also Bas relief.

Relief: 1. ouvrage de sculpture dont le subjet ou certains élé ments font plus ou moins saillie sur un fond plan. 2. Haut relief: sculpture où les figures, preque entièrement de tachées du fond, sont vue dans la quasi-totalité de leur épaisseur 3. Bas relief: dont les différentes formes en saillie, qui adhèrent ou non à un fond plat, convexe ou concave, représentent moins de la moitié du volume réel d'un corps ou d'un objet. Voir aussi Bas relief.

 

Sand casting see Casting

 

Statuette see Figurine

 

Orson Wheeler. Dr. Frederick G. Johnson, Dean of science, McGill Univeristy Terra cotta - literally "baked earth" in Italian: unglazed clay dried in the air and baked or fired: usually red to black, most often reddish-brown. Terra cotta has been used since neolithic times.

 

Terre cuite: durcie au feu.

 

 

 

 

 

Tin: inexpensive, fusible, corrosion resistant metal which takes a high polish.

Étain: métal blanc, très malléable, fusible. Il fond à 232 șc. Bonne résistance aux agents atmosphériques.

 

Verdigris(Aerugo): copper or brass rust which gives a particular green colour to old roofs and bronze statues and metals which contain copper after exposure to air or acid: valued for its aesthetic quality: used in medicine and for making pigments. See also Bronze; Patina

Vert-de-Gris(Vert de Grèce; Aerugo): Carbonate basique de cuivre qui se forme sur les objets (en bronze, etc.) exposés à l'air humide. Voir aussi Bronze; Patine.

 

War memorials see Commemorative monuments, Funerary sculpture, Monument.

 

 

 

Wax: used for carving, engraving, moulding, modelling and casting because it is sensitive to pressure and a good material for fine detail work: traditional recipes combined beeswax with turpentine, tallow or rosin in varying proportions for various degrees of hardness or malleability.

Cire: matière jaunâtre, molle, connue surtout comme 'etant le produit des abeilles. Utilisée dans les techniques du modelage et du moulage.

 

Calvert drama trophies for the Dominion Drama Festival carved in wood by Frances Loring, Florence Wyle and Sylvia Daoust Wood: used for subtractive process of carving (and nowadays for constructions): may be soft, like cedar and pine; or hard, like boxwood, mahogany, maple, oak or walnut.

Bois: les bois mous ou tendres sont le pin, le sapin, le cèdre, le saule et le tilleul. Les bois francs ou durs incluent l'érable, l'orme, le chêne, le hêtre, le cerisier, l'acajou et le noyer. La sculpture sur bois était la plus importante tradition au Québec du 17e s. jusqu'au 20e s. Voir Porter, J. R. & Bélisle, J.

 

 

Ouvrages de Références

Porter, J. R. & Bélisle, J. La Sculpture Ancienne au Québec. Montréal, Les Éditions de l'Homme, 1986.
Ministère de la Culture et de la communication, Inventaire général des richesses artistiques de la France. La Sculpture: Méthode et Vocabulaire. Paris, Imprimerie Nationale, 1978.
Petit Robert. Montréal, Les Dictionnaires Robert - Canada S.C.C., 1987.
Reau, Louis. Dictionnaire polyglotte des termes d'art et d'archéologie Paris, Presses Universitaires de France, 1953.

 

Bois Cire Verdigris Plâtre Patine Moule Monumental Pâte à modele Maquette Calcaire Masque moulé sur le vif Monument funeraire Ronde bosse Frise Figurine Figuratif Statue équestre Masque mortuaire Contraposte Composition Monument commémoratif Argile Fonte Fonte à cire perdue Fonte au sable Taille Buste Bronze Bas relief Armature Sculpture décorative Sculpture ornementale Alliage Allégorie Albâtre Abstractionnisme

About on Sculpture Credits Team