Canadian Sculpture from the Hayward and Brault Collections
Database
Dialogue
   

Introductory Statement


Each number corresponds to one or many binders. Each subject may be more or less extensive as to the number of photos. For instance, binder number 7 (Dom Bellot) may contain 300 photos and binder number 8 (Jean Maillou), only thirty.

Some binders are in an embryonic state, others quite complete. The collection evolves according to my financial means, my availability and, of course, my own personal taste.

I view this collection as my way of looking at things, with all its faults and good qualities. It is an interpretation, sometimes an insistence.

To complete this endeavour, I proceeded as I do when filming, with long shots, medium shots and lastly close-ups. For example, the statue of Saint-Louis sculpted by Louis Jobin and fixed atop the church of Lotbinière:

Shot 1:Framing view of the church of Saint-Louis de Lotbinière and of the cemetery taken from a helicopter in order to set the surroundings where the work by Jobin is placed.

Shot 2:Long shot of the ground and the church towers, on either side of the statue.

Shot 3:Frontal medium shot of the statue, showing all its details, taken with a 500mm telephoto lens.

Shot 4:Lateral shot of the statue taken from one of the church towers, with the river as background. Close-up of the head, the garment's details, the symbolic attributes, the state of the gilding, etc.

Shot 5: Long shot of the church with rear view of the statue. Cold weather, it is winter and it is snowing. This is how one understands that the fragile materials used by Jobin, metal covered wood, cannot last forever. In effect, the close-ups eloquently show the present state of the work.

In my opinion the importance and interest of this photographic archive would be enhanced if it were combined with other existing collections. I am very much aware that all this work (even though immense for only one man using, after all, limited resources) is partial and only touches the surface compared with all of Quebéc art.


François Brault
filmmaker

Préambule

Chaque numéro correspond à un ou plusieurs albums. Chaque sujet peut-être plus ou moins important au niveau du nombre de photos. Exemple l'album numéro 7, Dom Bellot peut contenir 300 photos et le numéro 8, Jean Maillou une trentaine seulement. Certains albums sont à l'état embryonnaire, d'autres très avancés. C'est la collection qui évolue aû rythme de mes moyens financiers, de ma disponibilité et bien entendu de mon goût. Cette collection est une façon de voir, la mienne, avec des plans généraux, des plans moyens plus rapprochés et enfin des gros plans. Exemple: la statue de Saint-Louis placée au dessus de l'église de Lotbinière et sculptée par Louis Jobin. Plan 1: Vue générale de l'église de Saint-Louis de Lotbinière et du cimetière prise en hélicoptère pour situer l'environnement où l'on a placé l'oeuvre de Jobin. Plan 2: Plan général du sol et des tours-clochers, de chaque côté de la statue. Plan 3: Plans très rapprochés de la statue vue de face où l'on voit tous les détails pris au télé-objectif 500mm. Plan 4: Plan latéral de la statue pris dans le clocher de l'église avec le fleuve comme arrière-plan. Gros plan de la tête, détails du vêtement, des attributs, de l'état de la dorure, etc. Plan 5: Plan général de l'église et vue de dos de la statue. Il fait froid, c'est l'hiver et il neige. C'est là qu'on peut comprendre que les matériaux fragiles utilisés par Jobin, le bois recouvert de métal, ne peuvent durer éternellement. D'ailleurs les gros plans illustrent éloquemment l'état actuel de l'oeuvre. Ce fond photographique prendrait à mon avis toute son importance et son intérêt s'il était jumelé à d'autres collections déjà existantes. Je suis bien conscient que tout ce travail même s'il est immense pour un homme seul, utilisant ses ressources somme toute limitées, n'est que partiel et bien superficiel par rapport à l'ensemble de tout l'art québécois.

François Brault
cinéaste

About on Sculpture Credits Team